‘Het facturatiesysteen van KPN heeft vastgesteld dat jij in aanmerking komt voor een terugbetaling’, mailen cybercriminelen namens het telecombedrijf.
Maak jij gebruik van WiFi, tv of andere KPN-diensten, wees dan gewaarschuwd. In een frauduleuze mail namens de provider wordt beweerd dat jij nog een ‘niet uitgevoerde terugbetaling’ van KPN tegoed hebt. ‘KPN heeft €25,85 te veel geïncasseerd en zou dit bedrag graag willen terugbetalen’, schrijven de oplichters. Via de link kun je een snelle online terugbetaling bevestigen en jouw gegevens registreren. Laat je dus niet verleiden.

Hoe weet je of dit bericht echt is?
Hoewel in de mail het officiële KPN-logo wordt gebruikt, zijn er een aantal signalen waaraan je kunt herkennen dat je met een nepmail te maken hebt. Betrouwbare KPN-mailadressen eindigen altijd op ‘@kpn.com’ of ‘@campagnes.kpn.com’. Dit is alleen geen garantie, want online oplichters kunnen mailadressen ook spoofen waardoor het lijkt alsof de mail door KPN is verstuurd terwijl dit niet het geval is. Wil je goed op de hoogte zijn van welke frauduleuze berichten er rondgaan, download dan onze gratis Opgelicht?!-app (iOS, Android).
Toch op de link geklikt?
Voer een virusscan uit in verband met malware. Verander ingevoerde wachtwoorden en activeer waar mogelijk je tweefactorauthenticatie. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Neem bovendien contact op met de klantenservice van KPN voor gerichte vragen en ondersteuning.