Er zijn meerdere valse FedEx-sms'jes in omloop waarin cybercriminelen vragen om je adresgegevens. Vul niets in via de valse links, want die zijn niet betrouwbaar.
Als je ‘de juiste informatie’ niet doorgeeft aan FedEx, dan worden er extra kosten in rekening gebracht. “Deze bedragen 1,3 keer de totaalprijs als logistieke beheerkosten”, staat in een van de valse sms-berichten. In een ander bericht staat dat je pakket wordt teruggestuurd als je je adres niet op tijd wijzigt. Laat je niet onder druk zetten door deze dreigementen, want er is niets aan de hand met jouw gegevens. Dit zijn enkel manipulatietechnieken om je angstig te maken. Cybercriminelen gebruiken deze trucs om je zover te krijgen dat je op de neplink klikt.
Tekenen die wijzen op phishing
De sms-berichten lijken sterk op een eerder phishingbericht dat zogenaamd verstuurd is namens het koeriersbedrijf. Ook die sms kwam van een +63-nummer uit de Filipijnen. In dit geval gaat het om de nummers '+63 964 115 7726' en '+63 998 381 6066'. Dit zijn geen legitieme nummers van FedEx.
Daarnaast word je gevraagd te klikken op 'https://tnt-fedex-jxsr.top/nl' en ‘https://tntsiesr.top/Fedex-nl’. Alleen dan zou het bedrijf zogenaamd jouw pakket bezorgen. Dit terwijl FedEx het volgende meldt op zijn website: “Wij vragen nooit om betaling of persoonlijke gegevens in ruil voor het vrijgeven van een pakket.” Klik dus niet op de link en kopieer deze ook niet naar je webbrowser, want het gaat om valse webadressen.
Toch je adres bevestigd of gewijzigd?
Voer een virusscan uit in verband met malware en verander je wachtwoord als je deze hebt ingevoerd. Activeer bovendien waar mogelijk je tweestapsverificatie. Doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt. Neem contact op met je financiële instelling indien je jouw bankgegevens hebt gedeeld, en contacteer de FedEx-klantenservice voor verdere vragen.