Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Datalek bij T-Mobile: rekeningnummers, e-mailadressen en andere klantgegevens buitgemaakt door hackers

    Datalek bij T-Mobile: rekeningnummers, e-mailadressen en andere klantgegevens buitgemaakt door hackers

    Telecomprovider T-Mobile meldt dat er sprake is van een datalek waarbij van een onbekend aantal klanten gevoelige informatie zoals namen, adressen, rekeningnummers, geboortedata, telefoonnummers en e-mailadressen zijn gelekt. Wat moet je weten?

    Het gaat om persoonsgegevens van een vooralsnog onbekend aantal klanten van Vodafone Thuis. Er gaan geruchten dat het 'slechts' gegevens van 4000 klanten betreft, maar dat is vooralsnog niet door T-Mobile bevestigd. Het betreft bovendien data van voor 2016, zo valt te lezen in een mail die door T-Mobile aan de betrokkenen is gestuurd.

    Wat is er volgens T-Mobile gebeurd?

    Het gaat volgens T-Mobile om gegevens van Vodafone Thuis. Dat onderdeel is in 2016 door T-Mobile overgenomen. Voor 2016 werkte Vodafone samen met technologiebedrijf Conduent, en onbevoegden hebben zich toegang weten te verschaffen tot een database van Conduent.

    Conduent heeft bovendien bevestigd dat een aantal Europese diensten op 29 mei zijn getroffen door een ransomware-aanval. Of dit datalek een rechtstreeks gevolg is van deze aanval, is niet duidelijk. Op Tweakers valt echter te lezen dat degenen achter deze aanval bewijs hebben getoond dat ze in het bezit zijn gekomen van gegevens van Conduent.

    Welke gegevens zijn gelekt?

    Volgens T-Mobile gaat het om de volgende gegevens:

    • Naam
    • Adres
    • Woonplaats
    • Telefoonnummer
    • Bankrekeningnummer
    • E-mailadres
    • Geboortedatum

    Wat kun je zelf doen?

    T-Mobile raadt aan om alert te blijven op mogelijk misbruik van deze gegevens. Het zou immers kunnen dat deze gegevens door oplichters worden misbruikt voor phishing.

    Wees dus even op je hoede als je ineens veel meer spam krijgt, als je mailadres wordt gebruikt om je in te schrijven voor bepaalde diensten, als je ongewenst telefonisch benaderd wordt, et cetera. Er zijn geen wachtwoorden gelekt, maar volledigheidshalve raadt T-Mobile aan om voor iedere online dienst een uniek, sterk wachtwoord te gebruiken, en dat is natuurlijk altijd een goed idee.

    T-Mobile laat verder weten dat de klantenservice een aanvullende 'verzwaarde beveiligingscheck' uitvoert op de klantgegevens van de getroffen klanten. Dat gebeurt door het stellen van een aantal extra vragen. Ook heeft T-Mobile het lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

    Bron: Tweakers

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant