Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Datalek bij Social Deal: klanten moeten wachtwoord wijzigen

    Datalek bij Social Deal: klanten moeten wachtwoord wijzigen

    Heb jij een account bij Social Deal? Dan kun je uit voorzorg het beste je wachtwoord veranderen: de computer van een medewerker van het bedrijf werd gehackt tijdens de thuiswerkperiode, waardoor er mogelijk gegevens zijn gestolen.

    Om welke gegevens het gaat, is nog niet bekend. Wel raadt Social Deal alle gebruikers uit veiligheidsoverwegingen aan om wachtwoorden te resetten.

    Veel klanten geven aan dat ze een mail van Social Deal hebben ontvangen. Het gaat om klanten uit Nederland, België en Duitsland. Eigenaar Rens van den Berg bevestigt tegenover de website Tweakers dat deze mail uit voorzorg naar alle leden is gestuurd.

    Omvang datalek niet duidelijk

    Het is niet duidelijk hoeveel gebruikers getroffen zijn door het datalek en uit welke gegevens de gelekte data bestaat. Social Deal geeft aan dat één van de ontwikkelaars die werkzaam is bij het bedrijf in de thuiswerkperiode is gehackt. Daardoor wist deze persoon zich mogelijk toegang tot bepaalde gegevens te verschaffen.

    'Het betreurt ons om jullie te moeten melden dat afgelopen week iemand [...] zich ongeautoriseerd toegang heeft weten te verschaffen tot een van onze computers. We gaan er voorlopig van uit dat er delen van de gegevens van onze leden in het bezit zijn van deze onbevoegde persoon', staat in de mail. Helemaal zeker is dat niet, maar Van den Berg voegt toe: 'We kunnen niet uitsluiten dat er iets is buitgemaakt.'

    Wachtwoord resetten

    Als er wachtwoorden zijn buitgemaakt, dan waren deze volgens Van den Berg wel versleuteld. Toch vraagt Social Deal aan gebruikers om het wachtwoord te resetten. Dat kan via de website of via de button in de mail. Social Deal heeft het lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en doet zelf onderzoek naar de oorzaak en de omvang van het lek.

    Van den Berg vertelt verder het volgende aan Tweakers: 'Het is jammer dat dit moet gebeuren in deze tijd. Maar we hopen op begrip van onze leden. We hebben in korte tijd een grote omslag moeten maken naar thuiswerken, en we vinden het heel erg dat iemand misbruik heeft gemaakt van die situatie. We willen ook liever dat we onze leden nu alvast waarschuwen terwijl er later misschien niets aan de hand is, dan andersom.'

    Bron: Tweakers

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant