Wees alert op het installeren van malware naar aanleiding van valse Vodafone-telefoontjes
Oplichters doen zich voor als Vodafone-medewerkers en proberen je wijs te maken dat je een update moet uitvoeren op je apparaat, vanwege een wetswijziging of nieuwe veiligheidseisen.
De telefoongesprekken verschillen in aanpak. Zo werd aan de ene melder gevraagd om het rijbewijs tegen de telefoon te houden, terwijl de ander een kopie van het identiteitsbewijs en een foto van hun gezicht moest sturen.
Wat wel in alle gevallen overeenkwam is dat de melders gevraagd werden op een link te klikken of een app of programma te downloaden, meldt de Fraudehelpdesk. Met deze 'remote acces-tools' kunnen fraudeurs op afstand meekijken op jouw scherm.
De gevolgen van deze tools
Bij verschillende melders die de remote access-tools installeerden, sprong het telefoonscherm op zwart. De oplichters stelden de melders gerust door te zeggen dat dit normaal was door de zware update.
Een andere melder gaf aan dat de bank-app op het startscherm heen en weer schoof nadat er op de link was geklikt. Weer andere melders gaven aan dat hun smartphone crashte of direct leegliep nadat de telefoon was opgeladen.
Sommige personen werd gevraagd hun bank-app te openen. Degenen die naar hun bank belden kregen in alle gevallen te horen dat er een bedrag was afgeschreven, zonder dat ze zelf bankgegevens hadden verstrekt of verificatiestappen hadden doorlopen. Dit alles geeft een duidelijke indicatie dat de oplichters gebruik hebben gemaakt van malware die bijvoorbeeld is meegekomen met de remote access-tool.
Dit adviseert de Fraudehelpdesk
- Klik niet op valse links en installeer geen programma’s of apps.
- Heb je toch op een link geklikt, iets gedownload of geïnstalleerd? Neem dan direct contact op met jouw bank. Laat ook je telefoon nakijken op malware en doe geen bankzaken via je telefoon totdat dit is gebeurd.
- Neem contact op met de helpdesk voor overig en persoonlijk advies, ook wanneer je twijfelt over een situatie.
