Fraudeurs bellen en sms’en namens de Fraudehelpdesk over jouw bankzaken

FH-valse-belletjes-bank.jpg

Oplichters doen zich de laatste tijd voor als medewerker van de Fraudehelpdesk en benaderen je met verschillende smoezen over je bankzaken. Zo herken je de oplichting.
 

Eerder waarschuwden we voor robottelefoontjes waarin je een baan krijgt aangeboden, maar nu zijn er ook oplichters actief die je proberen op te lichten uit naam van de Fraudehelpdesk. Dit is het eerste loket bij oplichting. De telefoontjes en sms-berichten hebben betrekking op je bankzaken, maar onthoud: De Fraudehelpdesk benadert je hier nooit over.

Neptelefoontjes

Oplichters bellen je met verschillende smoezen om je telefonisch op te lichten. Zo beweren ze dat er een creditcard is aangevraagd, een adreswijziging is doorgegeven of een bedrag van je rekening is afgeschreven. De fraudeurs stellen soms ook vragen over de kleur van je bankpas of verzoeken je om je bankrekening te checken. Na dit verzoek word je  doorverbonden met een zogenaamde 'supervisor' van de Fraudehelpdesk.

Deze supervisor wil vervolgens met jou meekijken. Hiervoor moet je een softwareprogramma downloaden, waarmee iemand op afstand jouw computer of telefoon kan bedienen. Uiteindelijk kan de oplichter zo ook toegang krijgen tot jouw bankrekening.

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van online oplichting.

Valse sms-berichten

De sms-berichten gaan over een verdachte overboeking. Er zou bijvoorbeeld zijn geprobeerd om een bedrag over te boeken vanaf je zakelijke betaalrekening. Als je dit niet zelf hebt gedaan, dien je zogenaamd zo snel mogelijk contact op te nemen met een onbetrouwbare klantenservice. Doe dit dus niet, want dit sms-bericht is nep.

Ben je gebeld of heb je een sms ontvangen?

  • Als je een sms hebt ontvangen zoals hierboven beschreven, negeer deze dan. 
  • Word je door iemand gebeld over bankzaken? Verbreek dan direct de verbinding.
  • Geef nooit gegevens door en download geen programma’s waarmee je iemand anders toegang kan geven tot jouw apparaat.
  • Bel eventueel jouw bank via het nummer dat je zelf hebt opgezocht om te controleren of de bank jou daadwerkelijk probeert te bereiken.

Heb je per ongeluk gegevens doorgegeven of een programma gedownload? Neem dan direct contact op met de Fraudehelpdesk (088 - 7867372) voor persoonlijk advies of bel buiten kantoortijden het noodnummer van jouw bank.

Ook interessant.