De online diensten van ING en ABN AMRO hebben dinsdagavond opnieuw last gehad van zogeheten DDoS-aanvallen. Klanten konden daardoor enige tijd bijvoorbeeld niet internetbankieren, inloggen op hun bankier-app of betalen via iDEAL. Beide banken meldden de cyberaanvallen ongeveer gelijktijdig aan het begin van de avond.
'Het was een kortstondige DDoS-aanval. Na ongeveer een kwartier waren alle diensten weer beschikbaar', zei een woordvoerster van ING. Ook ABN AMRO bevestigt dat de storing weer te wijten was aan een DDoS-aanval. 'De aanvallen zijn intussen succesvol bestreden. De veiligheid van uw gegevens is niet in gevaar geweest', meldde de bank.
Al dagen internetaanvallen
Banken en andere instellingen worden al dagen geplaagd door dit soort internetaanvallen, waarbij een server bewust wordt overbelast en een site slecht bereikbaar wordt.
Vervelend voor klanten
Grote vraag is nog wie achter de recente reeks aan DDoS-aanvallen zit. Niet alleen commerciële instellingen hebben er last van. Maandag werd bijvoorbeeld de Belastingdienst op de korrel genomen. Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, verzekerde daarna dat de veiligheid van klantgegevens en het betalingsverkeer hier niet door in gevaar komt. Vervelend voor klanten is het wel.
DDoS-aanval eenvoudiger dan hack
Een DDoS-aanval opzetten geldt als een stuk eenvoudiger dan hacken. Er wordt niet digitaal ingebroken, maar simpelweg een veel te grote hoeveelheid internetverkeer op een site afgestuurd. Daarvoor worden vaak wel gehackte computers gebruikt, bijvoorbeeld van particulieren die hun computer vaak niet zo goed beveiligen als een bank.