MKB-Nederland is tevreden met de uitspraak van de rechtbank Groningen in de acquistiefraudezaak die zij had aangespannen tegen Holland Internet Group en Telefoongids.com. De rechtbank onderschrijft dat acquisitiefraude een ernstig probleem is, dat ondernemers grote schade toebrengt en dus hard moet worden aangepakt.
De ondernemer die in deze zaak ‘meeliep’, is in het gelijk gesteld; Telefoongids.com heeft zich in dit geval inderdaad schuldig gemaakt aan een oneerlijke handelspraktijk. De rechter verwijst echter naar de wetgever om ondernemers in het algemeen beter te beschermen tegen acquisitiefraude.
MKB-Nederland had de rechtbank gevraagd om mkb-ondernemers dezelfde bescherming tegen misleidende advertentieverkopers te bieden als consumenten, door de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken ook voor hen van toepassing te verklaren. Dat zou betekenen dat gedupeerde bedrijven veel sterker komen te staan, omdat de bewijslast dan bij de andere partij ligt. En dat maakt een groot verschil.
Rechtsbescherming
De rechtbank heeft echter aangegeven dat alleen de wetgever zo’n algemene regel kan nemen en dat zijzelf daartoe niet bevoegd is. MKB-Nederland richt zich daarom nu tot het kabinet om snel met een oplossing te komen. Minister Opstelten (V&J) heeft eerder aangegeven dat hij de uitkomst van de rechtszaak van MKB-Nederland zou afwachten voordat hij een besluit over uitbreiding van de rechtsbescherming van ondernemers zou nemen. Het vonnis van de Groningse rechtbank zet de lobby van MKB-Nederland dus alleen maar kracht bij.
MKB-Nederland is verheugd dat de rechtbank heeft geoordeeld dat de individuele ondernemer die in deze zaak ‘meeliep’, wel dezelfde bescherming toekomt als een consument. Deze ondernemer had een overeenkomst getekend met Telefoongids.com voor naamsvermelding op een website. In plaats van €150 per jaar, zoals de ondernemer had begrepen, bleek die vermelding €150 per maand te kosten. Met een looptijd van 36 maanden bleken de totale kosten € 5.400 te bedragen.
Oneerlijke handelspraktijk
Telefoongids.com kan volgens de rechter niet voldoende bewijzen dat het de ondernemer niet heeft misleid. Zo is op de geluidsopname van het ‘verificatiegesprek’ waar Telefoongids.com altijd mee schermt, nauwelijks hoorbaar dat de kosten € 150 per maand bedragen. Dat het om een contractduur van 36 maanden en een totaalbedrag van €5.400 gaat, wordt in dat gesprek in het geheel niet vermeld. De rechter is het daarom met MKB-Nederland eens dat de ondernemer het slachtoffer is geworden van een oneerlijke handelspraktijk en haalt een streep door de vordering van Telefoongids.com.
De advocaat van MKB-Nederland, mr Olaf van Haperen van Kneppelhout & Korthals, noemt dit deel van de uitspraak ‘baanbrekend’. “Ondernemers kunnen individueel dus wel een beroep doen op bescherming via de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken. Dat betekent dat ondernemers die op dezelfde wijze zijn benaderd door Telefoongids.com of gelijksoortige bureaus, in hun verweer naar de jurisprudentie in deze zaak kunnen verwijzen en zo in beginsel onder de overeenkomst kunnen uitkomen”, stelt Van Haperen. “De bewijslast ligt dan immers bij de andere partij, de acquisitiefraudeur zal dan moeten bewijzen dat de ondernemer echt goed begrepen heeft waar hij op inging en die misleiding is de essentie van acquisitiefraude.”
Ondernemersbelang
De rechtbank heeft de twee tegenvorderingen van Holland Internet Group en Telefoongids.com tegen MKB-Nederland afgewezen. Zo mag MKB-Nederland als belangenbehartiger wel degelijk een grote groep ondernemers vertegenwoordigen in een zaak als deze, en heeft de organisatie ook niet onrechtmatig gehandeld. Volgens de tegenpartij heeft MKB-Nederland in diverse media de ‘goede naam’ van Telefoongids.com geschaad. Voor de daaruit ontstane schade zou de ondernemersorganisatie aansprakelijk zijn.
De rechter vindt echter dat het ondernemersbelang waar MKB-Nederland voor opkomt, alsook het maatschappelijke belang dat wordt opgetreden tegen acquisitiefraude en andere oneerlijke handelspraktijken, zwaarder wegen dan het belang van HIG/Telefoongids.com dat de ‘goede naam’ mogelijk wordt aangetast. De rechtbank stelt zelfs letterlijk dat MKB-Nederland daar ver in mag gaan.
MKB-Nederland is haar zaak tegen Holland Internet Group, Telefoongids en (het inmiddels failliete) Infosite bv ruim anderhalf jaar geleden gestart. De vele klachten van ondernemers over de misleidende wijze van advertenties werven door met name Telefoongids.com was daarvoor de aanleiding. Acquisitiefraude kost het bedrijfsleven jaarlijks zo’n 400 miljoen euro.
Bron: MKB Nederland