In het Verenigd Koninkrijk is ophef ontstaan omdat Meghan Markle, vrouw van de Britse prins Harry, ongewild wordt ingezet om dubieuze dieetpillen te slijten. Er zijn zelfs een aantal websites die verzonnen citaten aan haar toeschrijven om hun waren aan te prijzen.
Eén van deze dubieuze dieetpillen betreft een middel met de naam Keto. Op verschillende websites wordt dit middel aangeprezen met de volgende uitspraak die Markle zogenaamd zou hebben gedaan: 'Ik heb altijd rekening moeten houden met mijn gewicht. Dat waren de wetten van Hollywood. Na mijn zwangerschap was mijn lichaam niet meer de oude. Dankzij Keto is dat weer helemaal goed gekomen.'
De Telegraaf meldt dat er bovendien foto's circuleren waarop Megan met koningin Elizabeth staat met als bijschrift 'Vanaf het begin wisten we al dat Keto onze redding zou zijn'. Beide citaten zijn geheel verzonnen.
Onwenselijke neveneffecten
Dergelijke verzonnen uitspraken zijn niet alleen misleidend, ze kunnen volgens Britse gezondheidsexperts mogelijk schadelijke neveneffecten hebben: 'Het is een vrij gevaarlijk middel, waarvan zeker niet wetenschappelijk vaststaat dat het werkt'. Door de indruk te wekken dat het product door leden van het Britse Koninklijk Huis op handen wordt gedragen, denken consumenten wellicht dat er sprake is van een soort wondermiddel.
Deze vorm van fraude doet denken aan de Nederlandse nepadvertenties waar diverse BN'ers ongewild bij betrokken raakten: één vrouw raakte 22.000 euro kwijt na misleiding met een advertentie waar Marco Borsato een rol in speelde, maar ook John de Mol (baas van omroep Talpa) was op zijn zachtst gezegd niet te spreken over een advertentie waarin zijn naam en foto werden misbruikt.
Ook Roy Donders, Lieke van Lexmond en Twan Huys waren al eens de klos. Volgens Google betreffen dergelijke nepadvertenties een groeiend probleem waar vooralsnog geen oplossing voor is.
Opgelicht?! besteedt aandacht aan dergelijke misleidende advertenties
In september besteden we uitgebreid aandacht aan bekende personen die opduiken in allerlei advertenties en artikelen of financiele producten aanprijzen, zonder dat ze daar zelf iets vanaf weten en de hinder die ze daarvan ondervinden. Los van het feit dat je als koper van zo’n product of dienst dus gewoon belazerd wordt, deugen de beloftes die de bewuste bedrijven doen ook van geen kant. Dat levert ongetwijfeld interessant kijkmateriaal op, dus stay tuned.
Bron: De Telegraaf