Gratis proefpakketjes voor bijvoorbeeld afslankpillen, scheermesjes of superfoods zijn niet altijd zo voordelig als ze in eerste instantie lijken. Om consumenten bewust te maken van de risico's is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag een voorlichtingscampagne gestart.
Via advertenties op social media, websites of op straat worden consumenten door bedrijven benaderd om gratis kennis te maken met hun producten of diensten. Volgens de ACM zitten consumenten na het instemmen met een gratis proefzending vaak ongewild vast aan vervolgzendingen waarvoor honderden euro's moeten worden betaald. De wet zegt echter dat consumenten niet hoeven te betalen als zij niet expliciet met betaalde vervolgzendingen akkoord zijn gegaan.
Consumenten kunnen via consumentenloket ConsuWijzer nu hulp krijgen bij het beoordelen of zij wel echt ingestemd hebben met betaalde vervolgzendingen en of zij deze moeten betalen. Daarnaast stelt de ACM verscherpt toezicht in.
Bij ConsuWijzer komen maandelijks zo'n tweehonderd meldingen over dergelijke vervolgzendingen binnen. 'Wanneer consumenten niet meer betalen voor ongevraagde vervolgzendingen stoppen bedrijven vanzelf met deze oneerlijke praktijken', aldus bestuurder Anita Vegter van de ACM. 'Het is voor hen dan niet meer lucratief.'
ConsuWijzer heeft een voorbeeldbrief opgesteld die consumenten naar incassobureaus en aanbieders kunnen sturen.
Bron: ANP (2-6-15)Bron foto: iStockphoto