De Fraudehelpdesk waarschuwt voor valse sms-berichten uit naam van iDEAL. Er zou volgens de berichten een overboeking van een paar duizend euro zijn goedgekeurd.
Als je de overboeking niet herkent, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met het telefoonnummer uit het bericht. Doe dit alleen absoluut niet, want deze sms en dit nummer zijn vals.
Pas op vor bankhelpdeskfraude
“Wie dit nummer belt, krijgt waarschijnlijk iemand aan de telefoon die zich voordoet als iDEAL- of bankmedewerker. Wat volgt is het verhaal dat er blijkbaar een verdachte activiteit op uw rekening is gezien, waardoor u actie zou moeten ondernemen”, meldt de Fraudehelpdesk.
De frauduleuze bankmedewerker maakt je wijs dat je je geld veilig moet stellen. De medewerker is bereid om te helpen en overtuigt je om geld over te maken naar een andere rekening of vraagt om jouw inloggegevens of pincode. Ook is het voorgekomen dat de oplichter vraagt om software te installeren, zodat de fraudeur mee kan kijken op je scherm. Dit gebeurt wel vaker bij neptelefoontjes, zoals eerder dit jaar namens Amazon. Soms komen oplichters zelfs bij je thuis langs om een betaalpas op te halen of sieraden en andere waardevolle spullen mee te nemen.
Advies van de Fraudehelpdesk
Jouw bank en iDEAL zullen nooit zulke berichten sturen. Ook zal jouw bank nooit vragen om gevoelige informatie, zoals inloggegevens of pincodes. Als de bank verdachte activiteiten opmerkt, zal de bank jouw rekening blokkeren. Je hoeft dus nooit geld over te maken naar een ‘veilige rekening’.
De Fraudehelpdesk adviseert mensen die een dergelijke sms hebben ontvangen om deze te verwijderen en er niet op te reageren. Maak hier ook een melding van bij de Fraudehelpdesk.
Ben je op de sms ingegaan?
Heb je een wachtwoord, pin- of verificatiecode of inloggegevens ingevuld? Neem dan meteen contact op met jouw bank. Doe ook aangifte bij de politie.
Stuur phishingberichten bovendien door naar de Opgelicht?!-redactie en help om meer slachtoffers van oplichting te voorkomen.