Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • De consumentenbond waarschuwt: pas op voor bankhelpdeskfraude

    De consumentenbond waarschuwt: pas op voor bankhelpdeskfraude

    Je denkt dat je wordt gebeld door je bank of telecomprovider en dat de medewerker jou probeert te helpen. Vol vertrouwen verleen je alle medewerking. Vervolgens kom je erachter dat al je spaargeld is geplunderd. De consumentenbond geeft op hun website aan dat bankhelpdeskfraude momenteel een van de grootste oplichtingsgevaren is.

    De laatste tijd is er een nieuwe variant van deze fraudevorm, waarbij online oplichters je eerst een phishingbericht sturen van jouw bank. Vervolgens wordt je gebeld door iemand die zich voordoet als een helpdeskmederwerker van die bank. Deze bankmedewerker belt jou zogenaamd naar aanleiding van het phishingbericht. 

    Hoe werkt bankhelpdeskfraude?

    Je wordt door jouw bank gebeld dat er verdachte activiteit is op jouw bankrekening, meldt de Consumentenbond op hun website. Je dient zogenaamd snel jouw geld veilig te stellen door het tijdelijk over te boeken naar een ‘veilige kuilsrekening’. In werkelijkheid zijn zowel het phishingbericht als de medewerker onderdeel van deze fraude. Met psychologische trucs wordt eerst je vertrouwen gewonnen, nieuwsgierigheid gewekt of angst gecreëerd  zodat je sneller geneigd bent om persoonlijke informatie te delen en om geld over te maken.

    Zo herken je bankfraude

    Wanneer je bank contact met je opneemt per bericht of telefoon en je om vertrouwelijke informatie vraagt, dan kun je er vrij zeker van zijn dat dit niet klopt. Je wordt gebeld of ontvangt bijvoorbeeld een bericht per mail of sms dat je een nieuwe betaalpas nodig hebt. Om je pas te vernieuwen dien je je pincode in te vullen of door te geven. Veilig Bankieren beschrijft op hun website een aantal verdachte signalen waar je op kunt letten:

    • Een bankmedewerker zal je nooit thuis komen opzoeken om je bankpas, identifier, inlog apparaat of pincode op te halen. 
    • Je bank zal nooit om toegang tot je computer of telefoon vragen om daar software of apps op te installeren.
    • Je bank zal überhaupt nooit vragen om pincodes of inloggegevens.
    • Je bank zal nooit per mail, telefoon of sms vragen of je geld overmaakt naar een andere rekening.
    • Je bank zal je nooit onder (tijds)druk zetten om snel te handelen en gegevens te delen, op een link te klikken of om geld over te maken. 

    Zo herken je een neptelefoontje

    Iemand kan zich voordoen als een medewerker van jouw bank en beweren dat je rekening is geblokkeerd wegens verdachte transacties. Zoals eerder beschreven zal een bank jou nooit opbellen en vragen om vertrouwelijke gegevens of overboekingen, toegang vragen tot jouw apparaten of beweren dat je iets gewonnen hebt en daarom jouw gegevens nodig heeft. Ga er niet op in en verbreek de verbinding. Bel bij twijfel desnoods zelf terug naar het algemene nummer van de bank om na te gaan of het klopt, adviseert de Consumentenbond.

    Andere fraudevormen per telefoon

    Bankhelpdeskfraude is één van de voorbeelden, maar soms doen online oplichters zich voor als medewerker van de Hoge Raad, Belastingdienst, telecomprovider of andere organisaties en instituties. Het kan soms lijken alsof je echt door zo’n instantie wordt gebeld, doordat cybercriminelen aan spoofing doen, waardoor het telefoonnummer van de bank wordt nagebootst en er bij de afzender daadwerkelijk de naam van de organisatie staat. Je kunt dit altijd controleren door zelf naar de bank te bellen via het officiële nummer, je krijgt dan altijd echt iemand aan de lijn van de bank. Spoofing werkt dus alleen wanneer je wordt benaderd en niet wanneer je zelf (terug)belt. 

    In bankhelpdeskfraude getrapt, wat nu?

    • Neem direct contact op met jouw bank voor gepaste hulp en om verdere schade te beperken. 
    • Verzamel het bewijs, verwijder de berichten niet, maak schermafbeeldingen van berichten en telefoontjes en beschrijf wat er gebeurd is. 
    • Doe online aangifte, dit kan vanaf je 18e makkelijk en snel met je DigiD en anders kunnen jouw ouders je helpen. 

    Online fraude komt vaker voor dan je denkt, je bent lang niet de enige dus schaam je er niet voor. Er is een online community van slachtoffers waar je misschien steun kunt vinden. Wees niet te hard voor jezelf want online oplichters worden steeds gewiekster en dit kan iedereen overkomen. Voorkom dat je in de toekomst nog een keer slachtoffer wordt, door op de hoogte te blijven van de laatste oplichtingstrucs met onze gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android). 

    Je kunt misschien je geld terugkrijgen

    Hoewel de bank niet verplicht is om het geld te vergoeden, wordt in sommige gevallen (een deel)  uit coulance toch vergoed,indien je onder andere aan deze voorwaarden voldoet: 

    • Je hebt aangifte gedaan bij de politie.
    • Dit is de eerste keer dat het is gebeurd.
    • Het gaat om een particuliere rekening.

    LEES OOK:

  • Ook interessant