Bij de APK-keuring zijn het afgelopen jaar nauwelijks verwijderde roetfilters opgemerkt. In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Dan schrijft EenVandaag.
Het verwijderen van een roetfilter zou ervoor zorgen dat auto’s 'zuiniger' rijden. Alleen, een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit dan een auto met filter. Op de aanwezigheid van het roetfilter wordt daarom al sinds mei 2018 een visuele controle gedaan. Nu blijkt uit control van de cijfers van de Dienst Wegverkeer (RDW) en kennisinstituut TNO dat deze controle nauwelijks effect heeft.
Tientallen bedrijven zijn blijven adverteren met het illegaal verwijderen van roetfilters. Als proef op de som belde EenVandaag tien bedrijven op met de vraag of ze bereid waren een roetfilter te verwijderen uit een dieselauto uit het bouwjaar 2015. Acht garages stemde daarmee in, twee waarschuwde voor de APK-controle en twee anderen weigerden.
Frauderen makkelijk zat
De bedrijven verwijderen het filter op een manier dat het niet opvalt bij de APK. 'We slijpen de behuizing open, halen het filter eruit, slijpen hem dicht en plaatsen hem terug. Fysiek zie je niet dat het roetfilter verwijderd is' zegt de een. 'We halen er zo'n tien in de maand weg en ze komen allemaal door de APK' vertelt een ander.
APK-keurders hebben het nakijken. Zo ook Mark van Abeelen, eigenaar van vier APK-stations. 'Wij moeten alleen maar controleren of de behuizing aanwezig is waar het filter inzit. Of het filter zelf erin zit, dat kan je niet zien.' Van Abeelen kwam afgelopen jaar geen enkele auto met een verwijderd roetfilter tegen. ‘Maar dat betekent niet dat ze er niet waren' zegt hij.
'Huidige APK-controle volstaat niet'
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Milieu) vertelt aan EenVandaag zo snel mogelijk strengere handhaving te willen. 'De huidige APK-controle volstaat totaal niet. Dat blijkt wel uit de cijfers. We willen zo snel mogelijk een deeltjestest bij de APK en wegkantinspecties invoeren, maar daarvoor hebben we de apparatuur nog niet.'
Bron: EenVandaag