Pakketbezorger GLS is onlangs getroffen door een datalek dat resulteerde in een grote stroom van onbedoelde e-mails naar klanten. Zowel mensen die een pakket hadden besteld als mensen die geen bestelling hadden geplaatst bij GLS ontvingen talloze e-mails die niet voor hen bedoeld waren, schijft NOS.nl. Op sociale media uitten bezorgde klanten hun frustraties, sommigen claimden honderden of zelfs duizenden berichten te hebben ontvangen.
Tientallen e-mails
Een klant, die iets voor haar hond had besteld bij een dierenwebshop, getuigde hoe ze plotseling tientallen e-mails ontving. Eén van de e-mails vermeldde dat haar pakket op nummer 25 was afgeleverd, maar toen ze daar controleerde, was er geen pakket te bekennen. De klantenservice gaf aan dat de bezorging in een andere straat was gedaan als gevolg van een ict-storing. Ze moest de mails maar weggooien en de komende dagen afwachten of haar pakket alsnog werd bezorgd.
Persoonlijke informatie
Het datalek onthulde persoonlijke informatie van klanten en bedrijven, waaronder namen en adressen, maar geen telefoonnummers. De e-mailstroom stopte nadat het lek aan het licht kwam. GLS erkende de situatie en meldde dat de gelekte informatie geen "hypergevoelige" data bevatte, slechts adressen en pakketnummers. Echter, onderzoek door de NOS onthulde dat ook namen van klanten en leveranciers van goederen waren blootgesteld.
Oorzaak wordt nog onderzocht
Het bedrijf heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ingelicht over het datalek en beloofde samen te werken om te voldoen aan de privacywetgeving. De oorzaak van het datalek wordt nog onderzocht, en in de tussentijd heeft GLS het e-mailverkeer tijdelijk stopgezet om verdere schade te voorkomen. Het incident roept vragen op over de beveiligingsmaatregelen van het bedrijf en de bescherming van persoonlijke gegevens van klantem.
Bron: NOS.nl