Uiteraard, het overstappen op een andere energieleverancier kan voordelig uitpakken, maar Autoriteit Consument & Markt waarschuwt desalniettemin dat verkopers van contracten voor gas en licht hun boekje soms ver te buiten gaan. Vandaag werd bekendgemaakt dat de toezichthouder gaat optreden tegen wat zij omschrijven als de 'agressieve en misleidende werving van energiecontracten'. Tijd om eens in kaart te brengen waar je op moet letten en waar verkopers zich aan moeten houden.
Ook roept Autoriteit Consument en Markt gedupeerde consumenten op om zich te melden bij ConsuWijzer als zij menen slachtoffer te zijn van misleiding of opdringerige werving. De oproep is daarnaast bestemd voor zzp'ers die het grootste deel van hun energie afnemen voor privégebruik. Vaak zitten zij vast aan duurdere, zakelijke contracten, maar wegens de aard van hun energiegebruik horen ze eigenlijk behandeld te worden als reguliere consumenten, stelt ACM. Eerder dit jaar deed de toezichthouder een oproep aan energieleveranciers om deze groep afnemers consumentenbescherming te bieden.
ConsuWijzer is het consumentenloket van de toezichthouder. Erwin van Houten is directeur Consumenten bij ACM en stelt het volgende: 'De meldingen die we via ConsuWijzer ontvangen zijn heel waardevol voor het toezicht van de ACM. Op basis van meldingen bepalen we welke problemen we aanpakken'. Waar wat zijn nu precies de regels waar verkopers zich aan moeten houden? En wanneer is een contract rechtsgeldig?
Wat wordt verstaan onder agressieve of misleidende verkoop bij energiecontracten?
- De verkoper is niet eerlijk over de voorwaarden. Een vaak gehoorde klacht is dat consumenten met mooie praatjes zoals 'u zit nergens aan vast en kunt te allen tijde opzeggen' worden overgehaald om van energieleverancier te wisselen. Na ondertekening van het contract blijkt echter dat er allerlei voorwaarden zijn die onmiddellijke opzegging verhinderen.
- Een eventuele opzegvergoeding bij de huidige leverancier - bestemd om deze te compenseren bij het voortijdig beëindigen van een lopend contract - wordt vaak achterwege gelaten.
- Onjuiste informatie verstrekken over toekomstige prognoses. Er zijn voorbeelden bekend waarin de verkoper beweert dat de consument 'moet overstappen omdat de komende jaren veel meer betaald moet worden'.
- Klanten hebben overeenkomsten ter ondertekening ontvangen na eenvoudige informatieverzoeken.
- Er is een wettelijke bedenktijd van veertien dagen voor producten of diensten waarvoor geldt dat deze online, op straat of aan de deur zijn afgenomen of aangeschaft. Verkopers verzuimen vaak dit te vermelden.
- Het bieden van maatwerk wordt soms achterwege gelaten bij het opstellen van de offerte, terwijl het voor het bepalen van redelijke afspraken van toepassing is om te weten hoeveel energie een consument gebruikt. Per huishouden is dit namelijk verschillend.
- Er is een database met alle lopende energiecontracten voor gas en electriciteit. Dit is het CER (Contract Einde Register). Verkopers vragen consumenten soms niet om toestemming om dit register in te mogen zien.
Welke informatie moet een telefonische verkoper van energie in ieder geval met me doornemen?
Er zijn een aantal elementen die sowieso aan bod moeten komen tijdens een telefonische aanbieding:
- De verkoper moet duidelijk vertellen namens welke energieleverancier hij belt. Ook moet de verkoper vermelden waar de leverancier gevestigd is.
- Het doel van het telefoongesprek moet helder gecommuniceerd worden; de verkoper moet expliciet vertellen dat de energieleverancier je energie wenst te verkopen.
- Hoe lang een eventueel contract minimaal loopt en op welke wijze de betalingen plaatsvinden of worden afgeschreven.
- De wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Noemt een verkoper dit niet? Dan wordt de bedenktijd met een jaar verlengd. Pas op het moment dat een verkoper alsnog expliciet benoemt dat er sprake is van een wettelijke bedenktijd, wordt deze termijn ook daadwerkelijk van kracht.
- De totale prijs, dus inclusief belastingen en 'verborgen' kosten zoals eventuele netwerkkosten en mogelijke toeslagen.
Wordt dit telefoongesprek in beginsel positief afgesloten, dan zit je in principe nog nergens aan vast, behalve als je zelf hebt gebeld om een nieuw contract af te sluiten of wanneer je akkoord gaat met een verlenging of wijziging van je huidige contract. Is dit niet het geval, dan hoor je na afronding van het gesprek nog een schriftelijke bevestiging te ontvangen waarin alle bovenstaande punten aan bod komen. Ook hoort de leverancier je te vertellen hoe je je contract op kunt zeggen, mocht je er later toch weer vanaf willen.
In andere gevallen geldt dat een contract pas geldig op is het moment dat je dit schriftelijk - voorzien van een handtekening - of per e-mail bevestigt.
Meer weten over de regels omtrent telefonische verkoop van energie of wat de regels zijn omtrent de wettelijke bedenktijd? De ConsuWijzer heeft het één en ander op een rij gezet. Volg onderstaande buttons.
Telefonische verkoop van energie, wat zijn de regels?
Hoe zit het precies met de wettelijke bedenktijd?
Liever helemaal niet meer gebeld worden met aanbiedingen? Dan biedt het Bel-me-niet Register uitkomst.
Bron: ANP / Autoriteit Consument en Markt / ConsuWijzer / Bel-me-niet Register