Omdat mensen door de coronacrisis thuis zitten, doen webshops goede zaken. Maar niet elke webshop levert ook daadwerkelijk, zo blijkt. Opgelicht?! ontvangt afgelopen maand drie keer zoveel meldingen als normaal. Hoe vind je nou een betrouwbare webshop? Samen met ethisch hacker en cyberexpert Stan Hegt stellen we een checklist op.
Wereldwijd springen de webshops als paddenstoelen uit de grond. Interpol laat weten dat er binnen afzienbare termijn meer dan 80.000 nieuwe domeinnamen werden geregistreerd. Het kan niet anders of daar zitten gelegenheidsprofiteurs bij die op internet hun slag hopen te slaan.
Ga deze checklist eens af voordat je ergens een bestelling doet en de kans dat je je geld kwijt raakt is al een heel stuk kleiner.
Staat het bezoek- of vestigingsadres op de website?
Kun je in contact komen met het bedrijf? Oplichters laten liever niet weten waar ze uithangen. Maar ook als er wel een adres genoemd wordt, betekent dat niet dat een webshop per definitie betrouwbaar is.
Google altijd of het adres ook echt bestaat. Kom je uit in een verzamelpand, dan kan een belletje soms wonderen doen. Claimt een website een groot internationaal bedrijf te zijn, maar kom je op in een klein woonhuisje? Dan kun je ook je bedenkingen hebben.
Klopt het genoemde KvK-nummer op de website?
Een bedrijf is verplicht het KvK-nummer op de website te zetten. Kijk of dit er ook daadwerkelijk op staat en check op de site van de Kamer van Koophandel of dat nummer ook daadwerkelijk klopt en niet bijvoorbeeld al heel lang is uitgeschreven. Ook komt het voor dat er een KvK-nummer van een ander bedrijf wordt gebruikt: let daar goed op.
Hoe oud is de website van de webshop?
Als een website waarschijnlijk malafide is, wordt de domeinnaam vaak geschorst. Een bedrijf met een domeinnaam die pas net in gebruik is, kan nog even zijn gang gaan. Het loont om te kijken of de domeinnaam al een tijd in gebruik is. Dit kun je doen via de zogenaamde Whois Lookup van Domaintools.
Een domeinnaam die eindigt op .nl check je heel eenvoudig via Sidn.nl. Bestaat de website pas net? Dan loont het wellicht de moeite om even af te wachten wat de ervaringen zijn.
Niet alleen maar positieve reviews
Zijn er reviews te vinden, en zijn die positief? Heel goed. Maar heeft het bedrijf volgens de eigen website duizenden uitstekende reviews? Dan kun je je afvragen of dat klopt. Zeker als het bedrijf pas net bestaat. Elk bedrijf heeft wel eens een ontevreden klant.
Geen of weinig klachten of onafhankelijke fora
Google de naam van het bedrijf of zoek op de domeinnaam van de webshop met de toevoeging 'ervaringen'. Als het bedrijf al langer bestaat, kom je er op die manier snel genoeg achter of mensen op onafhankelijke fora hun negatieve ervaringen hebben achtergelaten of dat de website mogelijk mogelijk frauduleus is.
Combinatie van verdachte zaken
Alle bovenstaande signalen kunnen een vals alarm zijn, maar het is vaak de combinatie van deze factoren om te bepalen of de website inderdaad waarschijnlijk frauduleus is. Frauduleuze webshops worden ook gepubliceerd door het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). Deze up-to-date lijst vind je hier.
Aan Gijs van der Linden van LMIO vragen we of je dan ook opgelicht bent als je bijvoorbeeld mondkapjes hebt besteld en je die niet krijgt. Het antwoord op deze vraag ligt genuanceerder dan je mogelijk zou verwachten.
Gijs van der Linden: 'Dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Het kan best zijn dat je een mondkapje hebt gekocht bij een bonafide bedrijf, maar dat dat bedrijf problemen heeft met de levering en dus niet levert binnen een bepaalde termijn die je misschien samen hebt afgesproken. In principe zou je bij de politie aangifte kunnen doen. Dan kijken wij of er sprake is van een bonafide of een malafide partij.
Maar ook bij ConsuWijzer kun je een melding doen. Dat is het loket voor burgers van de Autoriteit Consument en Markt en zij hebben een ander instrumentarium om te kijken naar bepaalde webwinkels die mogelijk niet aan de regelgeving voldoen. Op het moment dat je een product verkoopt moet je dat ook leveren en als je dat structureel niet doet, niet houdt aan bepaalde regels, dan kunnen we een autoriteit inschakelen en die doen zelf ook een onderzoek.
Wat wij doen is maatregelen nemen om zo’n webwinkel direct offline te krijgen, zodat er geen slachtoffers meer kunnen vallen. En wat we ook doen is onderzoek doen naar de verdachten, naar de personen die erachter zitten. Op dit moment zijn er een aantal cybercrimeteams in het land die deze onderzoeken verrichten.'