Gisteren strandden honderden Nederlandse reizigers op Schiphol. Zij hadden een vakantie naar Turkije geboekt, maar de tickets die zij gekocht hadden bij reisorganisatie ZonFly bleken 'spooktickets' te zijn. De Telegraaf schrijft dat het in totaal zelfs om mogelijk duizenden toeristen gaat.
De organisatie lokte reizigers met goedkope vluchten en vakantiekoopjes die later niet bleken te bestaan. Daarnaast bood ze ook eigen reis – en annuleringsverzekeringen aan.
Fraudehelpdesk: Met Zonfly.nl niet naar de zon
Ook de Fraudehelpdesk krijgt steeds meer meldingen van vakantiegangers die hun reis hebben geboekt bij Zonfly.nl. Sommige melders stonden al op Schiphol en kwamen er daar achter dat zij niet op de passagierslijst stonden. Anderen controleerden vooraf bij de luchtvaartmaatschappij en kregen te horen dat er niks geboekt was.
Zonfly.nl doet het overkomen alsof het al jaren bestaan. Het bedrijf is pas in januari ingeschreven bij de KvK onder de naam Longfly. Zonfly.nl verstuurt nu e-mails naar gedupeerden waarin het beweert failliet te zijn. Toch is er van dit faillissement niets bekend bij de KvK.
ANVR: Zonfly niet aangesloten bij Garantiefonds
Branche-orgranisatie ANVR laat aan de Telegraaf weten dat ook bij hun de lijn roodgloeiend staat: 'Helaas kunnen wij niets voor deze reizigers doen'. Daarmee doelt de organisatie op het feit dat Zonfly niet aangesloten is bij het Garantiefonds van de ANVR. 'Het enige dat overblijft, is aangifte doen bij de politie'.
Veel reacties op het forum van Opgelicht?!
Op het forum van Opgelicht.nl regent het inmiddels klachten van boze reizigers die zich hadden verheugd op een vakantie naar Turkije.
Forumlid 'merhaba' schrijft 'Zonfly heeft een mail gestuurd dat ze failliet zijn, maar het blijkt dat er nooit tickets geboekt/gereserveerd zijn. Ik heb wel ticket vouchers ontvangen, die bleken nep te zijn'.
Forumlid 'Ersin' was van plan om met zijn gezin te vliegen: 'Ik heb in februari 2015 4 tickets geboekt voor mijn gezin. Heb mijn tickets gekregen met boekingsnummer. In het begin leek alles gewoon goed. Tot dat ik een bericht zag op Facebook. Ik heb geprobeerd om contact te krijgen met zonfly, maar net als iedereen, geen resultaat. Ik heb de vluchtmaatschappijen ( Sun Express & Pegasusu )direct gebeld en gevraagd of er reserveringen stonden onder onze namen. De medewerkers meldden dat hij/zij helemaal niks kon vinden onder onze namen, boekingsnummer en telefoonnummer. Ik heb overal naar gebeld geen resultaat. Ik ben bij twee reisbureaus geweest en zij meldden dat ik verder niks kon doen en dat ik mijn geld kwijt ben. 1 jaar lang gewerkt en gespaard en alles kwijt.'
Forumlid Gencer voelt zich machteloos en schrijft: 'Mensen we kunnen helemaal niets. Ben bij de politie geweest, contact gehad met reisverzekering, contact gehad met rechtsbijstand. Sta met mijn tug tegen de muur, niemand kan helpen. Dit is toch niet normaal! Er zijn honderden gedupeerden!'
Ook gedupeerd of geboekt bij Zonfly?
Ook ervaring met Zonfly? Reageer op het forum van Opgelicht?! of stuur direct een bericht naar de redactie van Opgelicht?! Heb je geboekt en ben je van plan om binnenkort te vliegen? Neem dan contact op met de vliegmaatschappij om de boeking te controleren. Is er geen boeking bekend, doe dan aangifte bij de politie van internetoplichting. Dit kan via de website van de politie.
Bron: verkeersbureaus.info / Telegraaf / Fraudehelpdesk / Opgelicht?!