Willie (78) werd afgelopen zomer voor bijna 25 duizend euro opgelicht door een fraudeur die zich voordeed als medewerker van ABN AMRO. Nu is er goed nieuws voor Willie: de schade wordt door ABN AMRO vergoed. Willie heeft zijn spaargeld dus terug. Hij doet zijn verhaal aan het Algemeen Dagblad (AD).
Fraudeurs belden Willie juli vorig jaar op. Een zogenaamde bankmedewerker vertelde hem dat kwaadwillenden Willies rekening aan het 'hacken' waren. Hij zou al 2500 euro kwijt zijn. Hij moest snel handelen om het overige geld veilig te stellen. Op aanwijzing van de zogenaamde ABN AMRO-medewerker maakte Willie geld over naar rekeningnummers. De tegoeden zouden daar 'veilig' staan.
Zelf toestemming tot overboeking
Maar dat telefoontje was vals. ABN AMRO wist 13 duizend euro aan overboekingen tegen te houden, maar 25 duizend euro zou hij waarschijnlijk kwijt zijn. Willie gaf de daders namelijk zelf toestemming het geld over te boeken.
Na uitgebreid onderzoek van de bank en diverse gesprekken met de fraudeafdeling komt het verlossende woord voor Willie: hij krijgt zijn spaargeld tóch terug. 'Van opgelicht naar opgelucht', vertelt hij aan het AD.
Eerder meldde Opgelicht?! nog dat ABN AMRO als enige bank schade van spoofing niet vergoedt. Dupe van spoofing? Banken compenseren schade, 'behalve ABN AMRO'.
In een uitzending van Opgelicht?! vertelde gedupeerde Luk al eens een soortgelijk verhaal:
Lees / kijk meer: Oplichters passen spoofing toe om jou telefonisch geld afhandig te maken
En: ABN AMRO waarschuwde al eerder eens in de uitzending: de bank zal nooit vragen geld over te maken, ook niet telefonisch.
Lees meer: Slachtoffers van spoofing kunnen onder voorwaarden rekenen op vergoeding
Bron: AD.nl