Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Weer problemen met bankieren door DDoS-aanval
Nieuws
clockOval 6
De online diensten van ING en ABN AMRO hebben dinsdagavond opnieuw last gehad van zogeheten DDoS-aanvallen. Klanten konden daardoor enige tijd bijvoorbeeld niet internetbankieren, inloggen op hun bankier-app of betalen via iDEAL. Beide banken meldden de cyberaanvallen ongeveer gelijktijdig aan het begin van de avond.
'Het was een kortstondige DDoS-aanval. Na ongeveer een kwartier waren alle diensten weer beschikbaar', zei een woordvoerster van ING. Ook ABN AMRO bevestigt dat de storing weer te wijten was aan een DDoS-aanval. 'De aanvallen zijn intussen succesvol bestreden. De veiligheid van uw gegevens is niet in gevaar geweest', meldde de bank.
Al dagen internetaanvallen
Banken en andere instellingen worden al dagen geplaagd door dit soort internetaanvallen, waarbij een server bewust wordt overbelast en een site slecht bereikbaar wordt.
Vervelend voor klanten
Grote vraag is nog wie achter de recente reeks aan DDoS-aanvallen zit. Niet alleen commerciële instellingen hebben er last van. Maandag werd bijvoorbeeld de Belastingdienst op de korrel genomen. Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, verzekerde daarna dat de veiligheid van klantgegevens en het betalingsverkeer hier niet door in gevaar komt. Vervelend voor klanten is het wel.
DDoS-aanval eenvoudiger dan hack
Een DDoS-aanval opzetten geldt als een stuk eenvoudiger dan hacken. Er wordt niet digitaal ingebroken, maar simpelweg een veel te grote hoeveelheid internetverkeer op een site afgestuurd. Daarvoor worden vaak wel gehackte computers gebruikt, bijvoorbeeld van particulieren die hun computer vaak niet zo goed beveiligen als een bank.