Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Webshops met nepspullen steeds actiever op Instagram
Nieuws
clockOval 6
Een zonnebril van Louis Vuitton voor een paar tientjes of een Chanel-tas die nog geen fractie van de originele prijs kost. De FIOD, douane en merkrechtenbureaus zien steeds vaker dat nepmerkkleding en - accessoires via Instagram worden verhandeld. Instagram heeft op verzoek in 2018 ruim tweeduizend accounts verwijderd.
'Die tweeduizend opgedoekte accounts zijn het topje van de ijsberg', zegt Ronald Brohm, directeur van React, een organisatie die bedrijven bijstaat in de strijd tegen misbruik van hun merken tegen de NOS. 'Het totaal aantal nepmerkenaccounts loopt in de miljoenen, als we naar het aantal online-advertenties kijken'.
Pakkans op social media kleiner
Brohm en zijn medewerkers zoeken dagelijks op internet naar foute accounts en webshops om ze vervolgens te rapporteren. Hij ziet dat de handel grotendeels is verschoven van veilingplatforms naar social media, omdat daar de pakkans kleiner is.
De Instagramaccounts die nepkleding en -accessoires verkopen zijn vooral populair onder jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud. De verkopers zelf zijn vaak ook nog jong.