Geregeld waarschuwen wij voor online identiteitsfraude en geven het advies nooit een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen. Maar wat als het al te laat is en je dit wel hebt gedaan? Wat moet je dan doen? Je leest het in dit artikel.

Online identiteitsfraude komt vaak voor. Je spreekt bijvoorbeeld met een verkoper af om je identiteitsbewijs te sturen, zodat hij weet dat de situatie 'te vertrouwen' is. Niet veel later heb je boze mensen op je dak die wat bij jou gekocht zouden hebben, maar niets hebben ontvangen. Of er blijken opeens allerlei abonnementen op jouw naam zijn afgesloten. Je gegevens worden misbruikt door oplichters. Wij hebben een aantal tips op een rij gezet.

Doe aangifte bij de politie

Zonder aangifte kan er geen onderzoek worden ingesteld naar identiteitsfraude. Daarnaast is het dan niet mogelijk om schade bij de dader en/of verzekering te verhalen. Het is dus belangrijk dat je dit zo snel mogelijk doet.

Verzamel bewijsmateriaal

Verzamel zo veel mogelijk bewijs. Dit kunnen kopieën van bankafschriften, brieven van incassobureaus of aanvragen van abonnementen zijn.

Meld identiteitsfraude bij Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI)

Het Centraal Meldpunt voor identiteitsfraude en –fouten helpt slachtoffers. Deze organisatie biedt informatie over deze vorm van oplichting en ondersteunt mensen die slachtoffer zijn geworden door ze te adviseren.

Deel het op Social Media

Maak bekend dat je slachtoffer bent geworden van ID-fraude. Hiermee attendeer je mensen erop niets van jou te kopen wanneer ze je tegenkomen op internet.

Blokkeer je bankpas en/of creditcard

Heb je ook je bank- of creditcardgegevens doorgestuurd? Blokkeer dan direct je pasjes voordat er vreemde transacties worden verricht. Criminelen proberen proberen soms met een slinkse truc nieuwe bankrekeningen te openen op jouw naam te openen. Hiermee kunnen ze mensen geld afhandig maken, zonder dat hun eigen identiteit bekend wordt.

Bron: Rijksoverheid / Politie

Gerelateerd