Bij Opgelicht?! komen geregeld klachten binnen over aanbieders in de bouwbranche. Klanten die niet geleverd krijgen en hun aanbetaling kwijt zijn, bedrijven die failliet gaan en verbouwingen die half of zelfs helemaal niet uitgevoerd worden. Weet jij waar je op moet als je met een aannemer in zee gaat?

Wij hebben enkele tips voor je op een rij gezet:

Doe geen aanbetaling

Het beste advies: doe geen aanbetaling. Verlangt een leverancier dit toch? Betaal dan niet meer dan tien procent van tevoren. Vraagt een aanbieder om meer dan vijftig procent? Dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen.

Controleer referenties

Let ook goed op de referenties en controleer deze. Vraag of vrienden, familie of collega’s ervaring hebben met het bedrijf. Ook kun je referenties van ex-klanten van het bedrijf opvragen.

Zoek ook online naar referenties en ervaringen over het bedrijf of de aannemer. Dit zegt natuurlijk ook niet alles, want op internet is genoeg mogelijkheid om te liegen, maar het kan je wel een stukje verder helpen.

Controleer op keurmerken

Wil je meer zekerheid? Kies dan voor een bedrijf dat is aangesloten bij BouwGarant. Dit is het grootste keurmerk van de bouw in Nederland. Zij hebben een database waarin je kan controleren of je aannemer bijvoorbeeld de juiste verzekeringen en diploma's heeft.

Behalve een controle, kan je bij BouwGarant ook zogeheten 'garanties' afsluiten. Dit zijn een soort verzekeringen, waarbij extra kosten worden vergoed. Zo is er de Verbouwgarantie, waarbij extra afbouwkosten worden vergoed wanneer je aannemer failliet gaat. Ook geeft BouwGarant de mogelijkheid om naar een geschillencommissie te stappen wanneer je problemen hebt met je aannemer.

Noot: Dit is een artikel uit april 2017, gecontroleerd door de redactie op 13 november 2018.