Van dertig tot vijftig procent van de in Nederland geïmporteerde auto's is de kilometerteller teruggedraaid. Wil je een geïmporteerde auto kopen? Dan is de kans dus aanzienlijk dat de werkelijke kilometerstand hoger is dan aangegeven. Let dus op bij de aanschaf van een geïmporteerde auto.
- Controleer of de vraagprijs realistisch is. Wat kost een vergelijkbare auto met dezelfde kilometerstand, vergelijkbare opties en bouwjaar in het buitenland? Zijn de prijzen nagenoeg hetzelfde als de prijs in Nederland, ietsje hoger of zelfs lager dan mag je verwachten dat er iets niet klopt. Geen handelaar zal auto’s met verlies willen verkopen.
- Als de auto ten opzichte van het overige aanbod tot de goedkoopste auto’s behoord wees dan waakzaam. Het invoeren van een auto kost geld, dit gaat van de winst van de handelaar af. Als er dan ook nog eens garantie moet worden gegeven, kun je op je vingers natellen dat er iets niet deugt.
- Probeer te achterhalen van wie de auto is geweest of bij wie de auto in onderhoud is geweest. De kan al blijken uit facturen of andere papieren die nog in de auto liggen. De ervaring leert dat je al snel een indruk krijgt van de historie.
- Uiteraard geven de onderhoudsboekjes een beeld. Maar let op. Deze kunnen vervalst zijn. Een stempel is zo nagemaakt. Controleer de echtheid van het boekje en de stempel. Het laatste kan door contact te zoeken met de dealer die in de stempel te lezen is. Is de dealer niet te vinden of blijkt het bijvoorbeeld enkel een automaterialenwinkel te zijn, dan weet je genoeg. De echtheid van een boekje vergt veelal een specialistisch oog. Maar weet bijvoorbeeld dat een merk vrijwel nooit standaard papier gebruikt. Zo maken Europese automerken gebruik van dikker of glanspapier voor hun onderhoudsboekjes.
- Wat ook veel duidelijk kan verschaffen is het chassisnummer. Dit nummer is onlosmakelijk verbonden aan de auto. Het nummer is vanuit de buitenkant te lezen en bevindt zich meestal rechtsonder in de vooruit. Als het chassisnummer bekend is neem dan contact op met een merkdealer van het desbetreffende merk. Veel merken zoals bijvoorbeeld Volkswagen, Toyota, Audi, BMW, Seat, Skoda en Mercedes houden een Europese database bij waarin ze de onderhoudshistorie registreren. Als de auto dealeronderhouden is, is dus al snel inzichtelijk of de kilometerstand logisch is of niet.
- Bekijk de auto goed op slijtage. Afgesleten pedalen, versleten pook of andere knoppen die aan slijtage onderhevig zijn geeft al snel een indicatie van veel gebruik. Maar weet ook dat bijvoorbeeld een versleten stuur makkelijk te vervangen is. De hulp inroepen van een deskundig iemand is sowieso een sterke aanrader. Een kenner ziet vaak in één oogopslag of de staat van de auto overeenkomt met de afgelezen tellerstand.
- Als je een auto laat controleren in de Nationale Auto Pas (NAP, onderdeel van RDW) zal er bij een ingevoerde auto tot nu toe ‘geen oordeel’ verschijnen. Dit komt omdat er in vele buitenlanden geen kilometerregistraties plaatsvinden. De RDW kan deze dus ook niet controleren of overnemen. Een NAP check laten doen bij een ingevoerde auto sluit niet uit of de auto is teruggedraaid. De RDW heeft wel plannen om een ‘Onlogisch’ predicaat te kunnen bieden als duidelijk is dat er met een kilometerstand is gefraudeerd. Dit is een mooi voornemen maar in de praktijk moet het zich nog bewijzen. Een logische NAP afgeven in het geval van een importauto is tot op heden niet mogelijk.