We werden van verschillende kanten gewezen op valse mails uit naam van PostNL. Er is een pakket naar je onderweg, maar je moet één euro betalen met je creditcard voor de administratie. Dit kun je echter beter niet doen..

Je ziet aan de huisstijl van de mail misschien wel dat de mail niet van PostNL afkomstig is, maar de naam van de postbezorger wordt toch duidelijk misbruikt. Er is een pakketje onderweg, en via de meegestuurde link kun je de status volgen én een afspraak maken over de bezorging.

Je moet een aantal generieke vragen beantwoorden: wil je het pakket laten bezorgen of liever ergens afhalen, wil je het liever thuis bezorgd krijgen of op je werk, en gaat de voorkeur uit naar bezorging op een doordeweekse dag of in het weekend? Heb je deze vragen beantwoord, dan krijg je te zien dat het pakket naar verwachting over drie dagen wordt bezorgd, en wel via FedEx.

Creditcard

Om je bezorgmoment te bevestigen, moet je als laatste stap nog even je NAW-gegevens invoeren én je creditcardgegevens invoeren voor de betaling. Bij deze stap zijn wij afgehaakt, maar je moet je creditcardnummer, de vervaldatum en de CVV-code doorgeven. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat de ontvanger met deze gegevens aan de haal gaat en jou opzadelt met een wel héél dure rekening. 

En dat pakket? Dat bestaat natuurlijk helemaal niet.