Vanaf vandaag stelt de in Utrecht gevestigde verzekeraar a.s.r. het programma 'a.s.r. Vitality' ter beschikking aan Nederlandse gebruikers. In ruil voor het verstrekken van gezondheidsdata kunnen deelnemers in aanmerking komen voor financiële vergoedingen in de vorm van bijvoorbeeld cadeaubonnen als ze hun gestelde weekdoel behalen. Ben jij bereid om dergelijke data met je verzekeraar te delen als er een vergoeding tegenover staat?

Voor deelname moeten gebruikers een vragenlijst invullen en een speciale app op hun smartphone installeren. Deze app moet vervolgens aan Apple Watch, een stappenteller of aan een fitnesstracker zoals Fitbit worden gekoppeld. Op basis van je invoer worden bepaalde bewegingsdoelstellingen geformuleerd waar je punten mee kunt verdienen. De verzekeraar stelt gebruikers die hun BMI, cholesterol, bloeddruk en bloedsuikers doorgeven overigens aanvullende 'Vitalitypunten' ter beschikking.

De app kost € 3,50 per maand, maar bij het behalen van je wekelijkse target krijg je een bon van € 5,00 die je kunt inwisselen bij Intersport. Ook kun je kiezen voor een gratis beautyproduct van Etos, maar het geld doneren aan het goede doel behoort ook tot de mogelijkheden. Klanten kunnen ook kiezen voor een cashback op een aanvullende zorgverzekering bij Ditzo of De Amersfoortse of korting bij aanschaf van een Apple Watch of Fitbit .

'Financiële prikkel werkt stimulerend'

De zorgverzekeraar noemt als belangrijke reden om dit programma te lanceren het feit dat uit onderzoek - uitgevoerd onder een naar eigen zeggen representatieve groep bestaande uit 1.328 personen (pdf) - gebleken is dat ruim 47 procent van de respondenten bereid is om vaker te sporten als er een (financiële) vergoeding tegenover staat. Naar eigen zeggen speelt a.s.r. hierop in door deze app aan te bieden, dat 'klanten helpt hun gedrag te veranderen en smoezen voortaan achterwege te laten om niet te bewegen.'

Overigens bleek uit een in 2016 uitgevoerd onderzoek van Multiscope onder 6.000 respondenten dat ongeveer de helft (45%) van de Nederlanders bereid is om gezondheidsgegevens te delen met de verzekeraar als er bijvoorbeeld korting op de premie tegenover staat. Mensen die hier positief tegenover staan, zijn relatief jong (uit de leeftijdscategorie 18-35 staat 59% van de respondenten er positief tegenover) en hebben iets vaker dan gemiddeld een laag inkomen (51%).

Nobele motieven, of eigenbelang?

CEO Jos Baeten stelt het volgende: 'Wij willen er niet alleen zijn voor klanten bij ziekte of arbeidsongeschiktheid, maar willen ook helpen bij het voorkomen hiervan. Door mensen te stimuleren om gezonde keuzes te maken en meer te bewegen. Daarom zijn we erg blij dat we met Vitality een wetenschappelijk bewezen gezondheidsprogramma naar Nederland hebben gehaald, waarmee we gezonde keuzes van mensen gaan belonen. a.s.r. Vitality levert voordeel op voor zowel klanten, werkgevers, de samenleving en ook voor a.s.r. Gezonde klanten declareren minder en dat draagt bij aan het betaalbaar houden van de premies.'

Privacy

Naar eigen zeggen deelt a.s.r. de verzamelde gegevens niet met derden en ook niet met andere entiteiten of labels binnen de maatschappij zelf. De timing is opmerkelijk, want de lancering van het programma volgt daags nadat Google aankondigde dat ze Fitbit overnemen voor 2,1 miljard dollar. Naar verwachting is de overname in 2020 rond, indien aandeel- en toezichthouders akkoord gaan. Met de overname hoopt Google de concurrentie met Apple Watch aan te gaan. Na het nieuws van de overname probeerde Fitbit zorgen omtrent privacy al de kop in te drukken door te stellen dat Google de verzamelde data nooit zal gebruiken ten behoeve van advertenties. Het bedrijf stelde tevens dat ze nooit data van gebruikers verkopen aan derden. 

Volgens Business Insider is er echter wel degelijk reden tot zorg, omdat gegevens van miljoenen gebruikers in handen komen van twee techgiganten die door justitie en privacywaakhonden met een vergrootglas in de gaten worden gehouden: 'Google wordt door de Amerikaanse justitie al onderzocht vanwege misbruik van zijn marktmacht en de invloed daarvan op de privacy van gebruikers. Ook in Europa zijn steeds meer zorgen over de enorme hoeveelheden data die grote techbedrijven over consumenten verzamelen. Dat Google gevoelige gezondheidsgegevens van miljoenen Fitbit-gebruikers in handen krijgt, leidt daarom tot zorgen.' 

Iets om in ieder geval op zijn minst even in overweging te nemen, voordat je besluit om al dan niet deel te nemen aan het programma.

Bron: a.s.r. / Business Insider / Multiscope.nl / NRC.nl / Security.nl