'Het meeste nepnieuws dat Nederlanders online tegenkomen komt uit eigen land.' Dat zegt Peter Burger, onderzoeker aan de Universiteit Leiden in dagblad Trouw.

Burger baseert zich op onderzoek van anderen en eigen ervaringen. Daaruit blijkt dat het vooral gaat om video’s en foto’s waarvan de beschrijving niet klopt. 'Ze zijn bijvoorbeeld veel ouder dan wordt vermeld of op een hele andere plaats gemaakt.' Volgens Burger zijn foto’s en video's een populaire vorm van desinformatie omdat ze een beroep doen op onze emoties.

Samen met studenten van de Universiteit Leiden is de onderzoeker in aanloop naar de Europese verkiezingen een onafhankelijk factcheckingproject begonnen.

Niet alles valt te controleren

'Factcheckers willen niet betaald worden door de Europese Unie, uit vrees hun onafhankelijkheid te verliezen. Wij hebben onze eigen organisatie en per mail spreek ik collega's in Italië en Frankrijk. We kunnen niet alles controleren en kijken daarom vooral naar nieuws en uitspraken van politici', zegt Burger in de krant.

Lees ook het artikel van het dagblad Trouw

Meer over nepnieuws? Bekijk ook: 

Singapore bestrijdt nepnieuws met omstreden wet 

Russische trollenfabriek verstuurde 65.000 tweets met nepnieuws

Bron: ANP / Trouw