Er zijn valse sms-berichten namens telecomprovider T-Mobile in omloop. Waar het meestal gaat om een betalingsachterstand is de belofte dit keer dat je juist geld terugkrijgt. Daar moet je echter wel even wat voor doen, en je raadt het al: daar begint de ellende. Klanten van meerdere banken zijn doelwit van oplichters.
'[T-Mobile]: Beste klant, u krijgt € 25,00 terug. Voltooi de verificatie met uw rekening om het geld te ontvangen via tmobile-diensten.nl/tmobile.html'
Dat is de tekst die in het sms-bericht staat. Trekken we de domeinnaam eens na, dan zien we dat de url op 10 januari 2021 is vastgelegd en dat informatie over de houder van het domeinnaam vakkundig is weggestopt. Althans, het mailadres 'whatsupbro12@protonmail.com' is natuurlijk niet samengesteld uit de voor- en achternaam van de oplichter, laten we het daar maar op houden.
Wat willen de oplichters van je?
De landingspagina van de nagemaakte website is enigszins vormgegeven in de huisstijl van T-Mobile. Op de site staat dat de 25 euro bedoeld is ter compensatie van eerdere netwerkstoringen. Om er zeker van te zijn dat het geld op de juiste rekening terechtkomt, moet je alleen wel even je rekeningnummer verifiëren. Dat is natuurlijk gek: als je daadwerkelijk een abonnement bij T-Mobile hebt lopen, dan wordt het geld maandelijks geïncasseerd door middel van een automatische incasso, dus die gegevens zouden ze al moeten hebben.
Enfin, men hoopt dat je toehapt omdat er nu eenmaal geld in het vooruitzicht wordt gesteld. Klik je door, dan zie je dat de oplichters het op klanten van de volgende banken hebben gemunt:
- Regiobank
- Knab
- ABN AMRO
- Triodos
- Rabobank
- ASN Bank
- ING Bank
- SNS Bank
- MoneYou
Uiteraard zijn de inlogomgevingen van al deze banken nagemaakt en is het een buitengewoon onverstandig idee om op het aanbod in te gaan. De reden waarom laat zich ongetwijfeld raden.