De ING heeft geconstateerd dat er op een bepaalde datum een nieuw toestel is aangemeld voor mobiel bankieren. Via dat toestel kan geld van jouw bank- en spaarrekeningen worden overgemaakt, luidt het dreigement.
De mail met in de onderwerpregel de tekst 'ALERT: Er is een nieuw toestel gekoppeld aan uw Mijn ING App' is afkomstig van custcare@ingbank.nl en de aanhef bevat - anders dan gebruikelijk - je volledige voor- en achternaam.
Op basis van de vele spelfouten zie je waarschijnlijk wel dat het mailtje niet echt is, maar wie weet ben je zo geschrokken van het dreigement dat je er spontaan overheen leest. Er wordt namelijk tot op de minuut nauwkeurig doorgegeven wanneer dat andere toestel precies toegang heeft gekregen tot jouw mobiel bankieren. Het dreigement is echter verzonnen: laat je dus niet verleiden tot het aanklikken van de meegestuurde link.
Volledige tekst van de mail
De volledige tekst van het mailtje - integraal overgenomen, inclusief spelfouten - luidt als volgt:
Beste [naam klant],
U heeft op dit moment één of meerdere betaal en spaar rekening(en) bij ons. Wij doen er alles aan zodat u zó veilig mogelijk kunt blijven internet en mobielbankieren. Echter hebben wij ongebruikelijke activiteiten geconstanteerd op uw betaalrekening(en). Om deze reden zullen wij uit voorzorgsmaatregelen uw toegang tot internetbankieren blokkeren.
Wat hebben wij geconstanteerd?
Er is op 18 april 2020 om 08:37 een nieuw toestel aangemeld voor mobielbankieren. Dit houd in dat dit toestel nu geld kan overmaken vanaf de betaal en spaar rekening(en), en betaling kan verrichten. Dit is gebeurd op een toestel en locatie wat voor ons onbekend is.
Wat kunt u nu doen?
Om er zeker van te zijn dat er geen misbruik van uw rekening(en) word gemaakt, verzoeken wij u om alle registeren toestellen te verwijderen en deze opnieuw te registeren. Dit hebben zo eenvoudig mogelijk voor u gemaakt. Door (hier) te klikken verwijderd u automatisch de geregisteerde toestellen, en registreert u zich opnieuw op het toestel wat bij ons bekend is.
Heeft u meerdere toestelen?
Mocht u mobiel bankieren op een andere toestel hebben kunt u zich eenvoudig opnieuw aanmelden. Voor meer informatie over het toevoegen van een extra toestel vind u hier. [LINK]
Belangrijke informatie!
Er is op dit moment een vloed een phising smsjes aan het rond gaan. Wij verzoeken u sterk aan om deze smsjes te negeren. Wij de ING Bank zullen nooit een smsje sturen waarin wij om uw persoonlijk gegevens en pincodes vragen.
Met vriendelijke groet,
Annet van der Hoek
Directeur Klantenservice
Correspondentieadres, Postbus 13500, 9700 EG Groningen