Calatus, uitgever van onder meer het puzzelmagazine Editie Enigma, heeft een flinke boete gekregen voor het misleiden van consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het bedrijf een boete opgelegd van 200.000 euro, maakte de toezichthouder maandag bekend. Ook drie leidinggevenden bij Calatus krijgen een boete.

Verder krijgen twee leidinggevenden bij Calatus een boete van 25.000 euro. Een andere bestuurder wordt hoofdelijk aansprakelijk gesteld tot een bedrag van 50.000 euro.

De zaak betreft reclame-uitingen van Calatus in 2013 en 2014 voor een halfjaarabonnement op Editie Enigma. Tijdens telefonische verkoopgesprekken werd aan consumenten misleidende informatie gegeven. Mensen konden hierdoor het idee krijgen dat zij gebeld werden voor een gratis exemplaar van het puzzelblad. Daarnaast verzuimde Calatus volgens ACM om consumenten essentiële informatie over dit abonnement te geven, bijvoorbeeld de totaalprijs.

'Consumenten kunnen alleen een afgewogen keuze maken wanneer bedrijven hen juist en volledig informeren over producten en diensten', zegt ACM-bestuurslid Anita Vegter. 'Alleen dan houden zij vertrouwen in de markt.'

Calatus heeft de toezichthouder laten weten zijn praktijk inmiddels te hebben aangepast. ACM heeft dit nog niet getoetst

Bron: ANP

Foto: iStockphoto

Gerelateerd