Opgelicht?! krijgt momenteel veel meldingen over valse e-mails die worden verstuurd uit naam van Rabobank. In dit voorbeeld gaat het om een bericht over het aanvragen van een nieuwe bankpas.

Als je de e-mail moet geloven, maak je gebruik van een verouderde bankpas.

Uit ons systeem blijkt dat u al een lange tijd uw Rabomail niet geopend heeft. Wij willen u daarom erop te attenderen dat u tot op heden gebruikt maakt van de verouderde Rabobank pas.

Een nieuwe pas kun je zogenaamd aanvragen door op een link in het bericht te klikken. Let op! Deze link verwijst naar een valse website. Criminelen willen je op deze manier vertrouwelijke bankgegevens ontfutselen, waaronder je pincode. Vervolgens zullen ze met een smoes jouw bankpas in handen proberen te krijgen. Mogelijk word je hiervoor telefonisch benaderd.

Advies: weg ermee!

Ontvang jij ook een soortgelijke e-mail van je bank, gooi deze dan direct in de digitale prullenmand. Rabobank, en ook de andere Nederlandse banken, zullen je nooit en te nimmer via een e-mail vragen een nieuwe pas aan te vragen.

Andere phishingmails

Momenteel gaan er veel verschillende phishingmails rond uit naam van de Rabobank. Andere varianten gaan bijvoorbeeld over een onterechte betaling, het storneren van een automatische incasso of online veiligheid.

Phishing: wat moet ik weten?

Gerelateerd