Zorg dat je in je hotel niet het slachtoffer wordt van oplichters, malafide hotelpersoneel, babbeldieven of fraudeurs. Met deze tips kom je al een heel eind. Een aantal tips kun je ook vinden in de hotelscam-video. Wij wensen je een veilige vakantie!

Bagagedieven

  • De bellboy van het hotel waar je met de taxi aankomt zegt jouw koffers naar binnen te brengen terwijl jij alvast incheckt. Het lijkt een goede service van het hotel. Maar pas op! Bagagedieven doen zich voor als bellboy en stelen jouw bagage terwijl jij aan de hotelbalie staat.
  • Ook op luchthavens slaan bagagedieven hun slag. Terwijl jij in de taxi stapt en denkt dat de vriendelijke medewerker van de luchthaven je koffers in de kofferbak legt, verdwijnt je bagage in de auto van de dieven.

Voorzichtig zijn met paspoort

  • Zorg dat je niet het slachtoffer wordt van identiteitsfraude en geef nooit je paspoort af. Print thuis een scan van je paspoort en streep de privacygevoelige informatie door. Geef een print aan de receptioniste en toon desgevraagd je paspoort, maar geef het niet uit handen.
  • Een gestolen paspoort kan gebruikt worden om abonnementen af te sluiten, bankrekeningen te openen, auto's en zelfs huizen te huren.
  • Gebruik de KopieID app om je identiteitskaart of paspoort ongeschikt te maken voor oplichters. Bekijk hier een instructiefilmpje en download de app.
  • Een fotokopie die aan een hotelbalie voor je ogen wordt gemaakt en vervolgens door jou onbruikbaar wordt gemaakt, is ook niet veilig. Het kopieerapparaat kan je paspoort nog in zijn geheugen hebben. Zodra je de balie verlaat kan de receptionist alsnog prints maken.
  • Hoesjes die je om je paspoort schuift en die privacygevoelige informatie afschermen zijn alleen geschikt als je je paspoort niet uit het oog verliest. Doe je dat wel dan kunnen kwaadwillenden stiekem je pas uit het hoesje halen, het fotograferen en weer terug stoppen.

Oplichting in het hotel

  • Soms blijkt bij aankomst in je hotel dat je gereserveerde kamer, vanwege een administratief foutje, pas de volgende dag beschikbaar is. De receptionist biedt je aan om de eerste nacht in een duurdere kamer te slapen. Zonder bijbetaling. Als je dat accepteert kan de receptionist je aanbieden dat je die kamer houdt. Dat scheelt het verhuizen van de ene naar de andere kamer, maar kan je duur komen te staan. Want als je uitcheckt moet je, behalve de gratis nacht, de extra kosten van je duurdere kamer betalen.
  • Maak van tevoren duidelijke afspraken over wat gratis is en wat niet. Laat je niet verleiden om een duurdere kamer te huren als je dat niet van plan was. Het is een truc die hotels gebruiken om de dure kamers verhuurd te krijgen.
  • Maak in je hotelkamer gebruik van het hotelkluisje om je waardevolle eigendommen op te bergen. Bepaalde leden van het personeel kunnen het kluisje openen, maar het komt niet vaak voor dat ze je op die manier bestelen.
  • Is er geen kluisje of vertrouw je het toch niet, bewaar je dure spullen, papieren en geld dan in een afgesloten koffer op je kamer en neem de sleutel mee. Koffers met een zogenoemd TSA-slot hebben universele sleutels die hoteldieven ook kunnen hebben. Maar die kans is klein. Let op dat koffers met een rits ongezien geopend en gesloten kunnen worden, ook al zijn ze afgesloten.
  • Er zijn afsluitbare tassen die niet opengesneden kunnen worden en kleine kluisjes voor op je hotelkamer te koop. Die zijn niet alleen bedoeld voor landen met een slechte reputatie: over de hele wereld komt diefstal uit hotelkamers voor.
  • Veel hotels bieden de mogelijkheid om eigendommen op te bergen in een verzegelde en door jou getekende enveloppe in de hotelsafe. Deze methode is veilig maar omslachtig omdat je niet direct bij je spullen kunt.
  • Maak je laptop of tablet met een kabelslot vast aan bijvoorbeeld een verwarmingsbuis. Laptopsloten zijn overal op het internet te koop en zijn niet duur. Leg de kabel nooit om een tafelpoot want hoteldieven kunnen dan gemakkelijk de tafel optillen, de kabel eraf schuiven en je laptop met slot en al meenemen. Koop een slot dat op jouw laptop past en een lange kabel heeft.
  • Zorg dat je laptop afgesloten is met een sterk password of vingerafdruk. Installeer goede beveiligingssoftware op je laptop waarmee je hem kunt opsporen als die gestolen is. Die software zit soms al op mobieltjes. Activeer de software zodat je snel weer met gestolen of verloren mobieltje herenigd kunt worden.
  • Oplichters in met name Noord- en Zuid-Amerika schuiven foldertjes voor bezorgmaaltijden onder de deur door van nietsvermoedende hotel- en motelgasten. Als je het telefoonnummer belt en een maaltijd bestelt, zal de bezorgdienst vragen om je creditcardgegevens. In werkelijkheid bel je met oplichters die met die gegevens je creditcard leegtrekken. Soms zijn de folders ook van massagesalons, touroperators of ticketverkopers.
  • Bang dat iemand je hotelkamer binnensluipt terwijl je ligt te slapen? Sluit je deur altijd af met het slot en gebruik de kierstandhouder of deurketting. Neem een deurwig mee en plaats die onder de deur zodra je naar bed gaat. Sommige wiggen hebben zelfs een ingebouwd alarm.
    Vaak zijn schuifdeuren naar je balkon of terras slecht beveiligd. Een simpel stokje in de vloerrails voorkomt dat onverlaten de deur kunnen openschuiven nadat ze het slot forceerden. Gebruik dit eenvoudige hulpmiddel als je slaapt of niet op je kamer bent. Vraag het hotel het voor je te regelen of regel het zelf. Het geeft je een veilig gevoel.

Meer tips om er voor te zorgen dat je niet opgelicht wordt in het hotel? Bekijk dit fragment:

Tips voor een veilig verblijf in je vakantiehotel

Wees voorzichtig met jouw creditcardgegevens

  • Wantrouw ook een telefoontje van 'de receptie' van je hotel als die opnieuw om je creditcardgegevens vragen. Meestal zal je te horen krijgen dat er iets mis is met de betaling en dat men de creditcardgegevens opnieuw moet invoeren. In werkelijkheid bel je met creditcardfraudeurs. Loop even naar de receptie om te controleren of alles klopt. En als de nachtportier je met hetzelfde verhaal wakker belt, zeg hem dan dat je het de volgende morgen zult regelen.
  • Deze fraude is moeilijk te voorkomen. Geef nooit je creditcardgegevens door als je het niet vertrouwt. De meeste creditcardbedrijven kunnen je een melding op je mobieltje of in je mail sturen als er een uitgave met je kaart wordt gedaan. Stel dat in. Bel de creditcardmaatschappij zodra je merkt dat er misbruik wordt gemaakt van je kaart. Meestal kun je je kaart gewoon blijven gebruiken.
  • Noteer het telefoonnummer van jouw creditcardverstrekker en bewaar die, samen met andere belangrijke telefoonnummers op een veilige plek in je hotelkamer en sla ze op in je telefoon en de cloud.

Roomservicefraude

  • Hotelpersoneel is niet altijd te vertrouwen. Soms bestel je een drankje of een maaltijd op je kamer via de roomservice. Soms vraagt de hotelmedewerker of je contant wilt afrekenen 'omdat zijn dienst er op zit'. Als je betaalt kun je bij het uitchecken voor een nare verrassing komen te staan: je moet de bestelling nogmaals betalen. Op het bonnetje dat jij tekende stond dat de rekening niet betaald was: je handtekening was voor ontvangst.
  • Voorkom deze roomservicefraude door te zorgen dat je bij betaling direct een rekening krijgt met daarop 'betaald'.
  • Beter nog: regel bij het inchecken een kamerkrediet. Zo kun je alle roomservice op je kamerrekening zetten en betaal je bij het uitchecken. Als roomservice je bestelling brengt, teken je alleen de bon voor ontvangst en geef je contant een kleine fooi. Controleer bij het uitchecken alle bonnen die je tekende en vergelijk die met de hotelnota.

Ga je op reis naar de Verenigde Staten? Lees dan dit artikel:

Pas op voor Uber-oplichtingstruc!

Noot: dit artikel is aangepast op 18 juni 2019.