Een inwoner van het Overijsselse plaatsje Luttenberg is bijna slachtoffer geworden van een telefonische babbeltruc.

De man werd gebeld door een persoon die zichzelf voordeed als een medewerker van de Belastingdienst. De oplichter liet de Luttenberger weten dat er een grote schuld openstond. Er werd de man gevraagd of hij het geldbedrag wilde overmaken.

Gered door bankmedewerker

De man is geen fervent gebruiker van internetbankieren, hierom vertrok hij naar de bank om zijn zogenaamde schuld af te lossen. Ondertussen bleef hij in contact met de oplichter aan de andere kant van de lijn. De bankmedewerker die de man hielp zag in dat het om een babbeltruc ging en liet de transactie niet doorgaan.

Advies

We horen steeds vaker dat oplichters babbeltrucs uitvoeren via de telefoon. Krijg je een telefoontje en twijfel je aan de intenties van de beller? Probeer dan zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de persoon aan de andere kant van de lijn. Controleer bijvoorbeeld of het telefoonnummer overeenkomt met dat van de officiële instantie die beweert jou te bellen. Voor meer tips: lees hier wat je kunt doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van een babbeltruc. Lees ook wat de belastingdienst schreef over oplichting via telefoontjes.

Bron: De Stentor

Gerelateerd