Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Studenten sturen phishing e-mails
Nieuws
clockOval 6
In het kader van een onderzoek naar cybercrime stuurden studenten van de Universiteit Twente (UT) phishing e-mails naar medewerkers van een faculteit. Ze wilden weten hoeveel mensen er op zo'n mail klikken en of een persoonlijke aanhef effect heeft.
Studenten van de opleiding elektrotechniek en industrieel ontwerpen stuurden bijna 600 nepmails naar medewerkers van hun eigen faculteit, met een opvallend resultaat.
In de mails stond (in het Engels) de tekst:
‘Door recente aanpassingen aan het UT computersysteem zijn een aantal problemen ontstaan tussen onze databaseservers. Deze servers, waarin de gebruikersnaam en wachtwoord zijn opgeslagen, zijn niet goed gesynchroniseerd.’
Doel van de mail was om mensen naar een valse website te lokken en ze daar te laten inloggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord. Er werden twee soorten mails gestuurd: de ene met een algemene aanhef (Beste medewerker) en de ander met een persoonlijke aanhef (Beste mevrouw Janssen).
Gegevens ingevuld
Van de medewerkers die de algemene e-mail ontvingen, ging 32 procent naar de website en vulde 19 procent persoonlijke gegevens in. Bij de gepersonaliseerde e-mails lag dat percentage hoger: 38 procent ging naar de website en 29 procent vulde gegevens in.
‘Phishing e-mails worden steeds beter, steeds meer gepersonaliseerd’, legt hoogleraar cybersecurity Marianne Junger van de vakgroep IEBIS uit op de website van de UT. Het vermoeden dat gepersonaliseerde valse e-mails nog effectiever zijn, blijkt nu te kloppen. ‘Mensen zijn blijkbaar toch gevoelig voor de inhoud van de e-mail. Ze kregen de indruk dat ze snel moesten reageren.’
Geen domme mensen
Junger benadrukt dat het een verkeerde gedachte is dat slechts domme mensen in phishingmails trappen. ‘Mensen gaan ervan uit in hun contact met anderen dat diegene de waarheid spreekt. Dat heeft te maken met de truth bias, oftewel de waarheidsvertekening op het moment dat je iets hoort.’
De ethische commissie van de betreffende faculteit en de HR afdeling van de universiteit hebben het onderzoek vooraf goedgekeurd. De gegevens die medewerkers hebben ingevoerd werden niet opgeslagen.