Het aantal zogenoemde fake webshops, oftewel nepwebwinkels bedoeld om mee te frauderen, neemt zienderogen toe. Daarvoor waarschuwt het Landelijke Meldpunt Internetoplichting (LMIO) in een woensdag gepresenteerd rapport.
"Bij internetoplichting is een duidelijke toename zichtbaar van het aantal fake webshops, die op het eerste gezicht niet als zodanig herkenbaar zijn. Vaak weten dergelijke webshops in korte tijd consumenten met grote bedragen om de tuin te leiden", vertelt Harry Jongkind, landelijk coördinator van het LMIO.
De webshops maken vaak gebruik van een officieel uitziende site, logo's en advertenties op het internet en bijvoorbeeld kranten. Over het algemeen worden klanten gelokt met koopjes en aantrekkelijke aanbiedingen. "Geloof niet in die sprookjes", waarschuwt Jongkind. "Aan dure spullen die tegen bodemprijzen worden aangeboden, zit bijna altijd een luchtje.''
In totaal deden in de afgelopen 2 jaar zo'n 81.000 mensen melding bij het LMIO. Daarvan werden 36.000 aangiften onderzocht. Dat leidde 320 keer tot een politieonderzoek. De afgelopen maanden worden er steeds vaker onderzoeken gestart naar de malafide webshops. Zo werd woensdag nog een 33-jarige man uit Middelburg opgepakt in Brussel voor internetfraude. Hij dupeerde vermoedelijk honderden mensen.
Om het probleem van de nepwebshops aan te pakken, is het Meldpunt Internetoplichting opgestart. Sinds oktober 2010 werd er op die website door 3,5 miljoen mensen gecontroleerd of de verkopende partij, particulier of webshop, wel te vertrouwen was. In 170.000 gevallen raadde de website de aankoop af.
Het LMIO werd in 2010 opgericht en is een samenwerking van de landelijke politie, het Openbaar Ministerie en het onlineverkoopplatform Marktplaats.
ANP