Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Sportschool dicht en toch sportattributen kopen? Niet bij Prontoz.nl!
Fragment
clockOval 6
Nu de sportscholen gesloten zijn, zoeken veel sportliefhebbers online naar sportattributen. Online is er veel uitverkocht. Maar niet op de website Prontoz.nl. Daar is van de aangeboden artikelen - waaronder gewichten van het merk Bowflex en fitnessbanken van Finnlo - nog meer dan genoeg voorraad. Bovendien is alles volgens de website binnen enkele werkdagen in huis!
De voordelige aanbiedingen die Prontoz.nl online heeft staan, trekt veel kopers over de streep. In januari doen ze hun bestelling. Maar van sommige kopers horen we dat ze na de betaling niet eens een bestelbevestiging ontvangen. En dat is gek, want Prontoz.nl schijft op de eigen website: 'Wij stellen je hierbij graag gerust dat de Prontoz klantenservice 24 uur per dag beschikbaar is per email, mochten er vragen zijn of een verzoek om retournering.'
Maar als er dan contact wordt opgenomen met die klantenservice die 24 uur per dag beschikbaar zou moeten zijn, volgt er geen reactie. Uit de Algemene Voorwaarden op de website verdwijnt bovendien snel een KvV-nummer. En mensen die op hun bestelling wachten ontvangen… juist. Helemaal niets.
Dezelfde advertentie, zelfde website, andere naam
Wel valt een aantal kopers tijdens het wachten op dat ze via sociale media ineens dezelfde advertenties voorbij zien komen. Die zijn weliswaar van een andere website, maar wél een die exact op Prontoz.nl lijkt. Over die website verschijnen online inmiddels de nodige klachten en na korte tijd verdwijnt deze uit de lucht. Staat Prontoz.nl hetzelfde te wachten? Aangezien die site inmiddels ook offline is, ziet het er allemaal niet veelbelovend uit.
Nummer van een ander gekoppeld
De betalingen aan Prontoz.nl zijn verlopen via Mollie.com. Een extern betalingsplatform waar ondernemers gebruik van kunnen maken om het geld van bestellingen door te laten storten. Daar kun je na aankoop ook contactgegevens opvragen van de webshop waar je gekocht hebt.
Een aantal kopers dat nog steeds wacht op de bestelling doet dat uiteindelijk ook. Via Mollie vinden ze een 06-nummer. Maar het is niet de klantenservice van Prontoz.nl die opneemt, maar de nietsvermoedende Margon. Zij ontvangt het ene na het andere telefoontje en appje van mensen die op hun gewichten wachten. Maar Margon heeft niets met Prontoz.nl te maken, haar telefoonnummer is misbruikt.
Maar wie heeft er dan wel met Prontoz.nl te maken?
Privégegevens webshophouder
Dat zocht koper Martijn uit. Ook hij deed een aankoop en kreeg argwaan. Dankzij gegevens die kort online hadden gestaan, wist Martijn te achterhalen dat ene Gino achter de webwinkel zit. Hij zoekt de gegevens van Gino erbij via de Kamer van Koophandel en stuurt een mail.
Omdat blijkt dat Martijn over privégegevens van Gino beschikt, krijgt hij prompt de betaling van de spullen teruggestort. Dat geldt echter niet voor de andere gedupeerden met wie we contact hebben.
'Leveringsproblemen'
Opgelicht?! gaat langs het adres van Gino. Daar is niemand aanwezig. Op het adres van zijn ouders blijken net nieuwe mensen te wonen, dus ook daar loopt het spoor dood. Maar op één van de vele telefoonnummers die we van Gino hebben wordt er opgenomen.
Gino zegt dat hij leveringsproblemen heeft en dat de bestellers daarom niets krijgen. Hij zegt er zelf ook ziek van te zijn en beweert niets van andere websites te weten. Dat geeft hij nogmaals aan als hij de redactie later mailt. Hij gaat stoppen met zijn website en hoopt de de bestellingen geleverd worden. Op de vraag of hij de mensen ook gaat terug betalen en waarom hij verkeerde contactgegevens aan zijn webshop koppelde, komt geen antwoord.
Wel schrijft hij dat hij de website niet zelf gemaakt heeft en de producten niet heeft gekozen. Een bekende zou de website, producten, de mail én de inkoop regelen. Net voor onze uitzending gaat de website inderdaad offline. Net als de website Digital-discount.nl, een kopie van Prontoz.nl. Ook daar vroegen we Gino naar. Hij geeft aan niets van andere websites te weten.
Betalingen aan Prontoz.nl geblokkeerd
Betalingsplatform Mollie heeft na een mail van Opgelicht?! de betalingen aan Prontoz.nl geblokkeerd. Ook hebben zij de contactgegevens van Margon verwijderd.
Tips van Stan Hegt
In de uitzending van Opgelicht?! buigt ook ethisch hacker Stan Hegt zich over deze zaak. Online wordt door middel van rekeningnummers al snel de koppeling naar een oplichter gelegd. Dat is lastiger als er betaald wordt via een partij als Mollie, die een aantal rekeningnummers beschikbaar heeft.
Stan: 'Mollie is de betalingsverwerker hierin. Het rekeningnummer dat je op je afschrift ziet, is dan ook een nummer dat Mollie voor betalingen van meerdere webshops gebruikt. Door de code die je in je afschrijving ziet, weet Mollie naar wie het geld moet. Dit rekeningnummer is dus niet van een fraudeur.'
Wij vragen ons af of gedupeerden die ons laten weten dat ze na hun bestelling een webshop tegenkomen die er exact hetzelfde uitziet, maar onder andere handelsnamen online verschijnt, erachter kunnen komen of er een koppeling is tussen die partijen?
Stan: 'Ik kijk bij de websites Urlscan.io en Securitytrails.com, daarmee kan ik de techniek opvragen die achter een website zit. En daaruit kan ik opmaken dat Prontoz.nl en de website Amazy.nl technisch precies hetzelfde zijn. Ze zij allebei aangemaakt op een website waar je heel snel een webshop uit de grond kunt stampen.
Maar bij Bellaso.nl en Prontoz.nl zijn de overeenkomsten niet alleen technisch, maar ook tekstueel. Als ik een specifiek stuk tekst door Google trek, dan zie ik dat de fraudeur deze heeft geplakt.'
Dit soort sites zijn vaak maar kort in de lucht en dan verdwijnen ze alweer. Hoe voorkom je dat je daarin trapt?
Stan: 'Een hele makkelijke tip die vijftien seconden duurt, is om de domeinnaam door tools als Who.is of de Whois Lookup van DomainTools te trekken (voor domeinnamen eindigend op .nl kun je terecht bij SIDN - red). Je vult alleen maar de domeinnaam in en je krijgt een bak aan informatie, onder andere wanneer de website is geregistreerd. Als de website net in de lucht is en ze beweren zelf dat ze tienduizenden tevreden klanten hebben snap je wel dat dat niet kan.'
Lees hier meer uitgebreide informatie over dropshipping