Er gaat een mail rond van 'KPN' met het verzoek om dringend de maandelijkse abonnementskosten te voldoen. De mail is gelukkig nep: lees gauw meer.

De mail is afkomstig van noreply@kpn-services.nl. We kunnen ons voorstellen dat je denkt dat dat een domein van KPN is, zeker als je er slechts een vlugge blik op werpt. Maar niets is minder waar: het domein bestaat helemaal niet en het mailadres is gespooft.

De mail lijkt verder best overtuigend: pas als je wat nauwkeuriger leest, zie je dat het één en ander niet in orde is. Denk bijvoorbeeld aan spelfouten als 'abbonoment' en zinnen die net niet helemaal lekker lopen.

Het verhaal luidt dat de maandelijkse incasso van het abonnementsgeld is mislukt, dus of je gauw even € 87,99 kunt voldoen via de bijgevoegde link ('veilig en snel via iDEAL'). Volg je deze link, dan tref je een betaalverzoek van ene T.A. Impenge, rekeninghouder bij Bunq met rekeningnummer NL19 BUNQ 2038 6607 51. Het behoeft hopelijk geen nadere toelichting dat die persoon niet voor KPN werkzaam is en vermoedelijk hoopt op een makkelijk zakcentje. Betaal dus niet en gooi de mail direct weg.

Betaalverzoek 'T.A. Impenge'