In 2019 is de schade door phishing en bankpasfraude ruim verdubbeld ten opzichte van 2018, zo meldt de Nederlandse Vereniging van Banken en de Betaalvereniging Nederland in een gezamenlijk persbericht. In 2018 was in totaal sprake van 3,81 miljoen euro schade, vorig jaar is dit bedrag opgelopen tot 7,94 miljoen euro.

Banken melden dat ze in 2019 over het algemeen een sterke toename hebben waargenomen van het aantal pogingen om te frauderen en klanten op te lichten. Ook maken oplichters gebruik van een grotere verscheidenheid aan kanalen. Er wordt niet alleen naar bankgegevens gehengeld per e-mail, maar ook via WhatsApp, sms-berichten, Facebook Messenger, Marktplaats en zelfs Twitter.

Meer aanvallen via meerdere kanalen resulteert in fors hogere schade

Het feit dat oplichters niet alleen vaker valse berichten sturen, maar dat bovendien via meerdere kanalen doen, heeft in sterke mate bijgedragen aan het feit dat de schade in 2019 ruimschoots is verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor.

De verdubbeling geldt in grote lijnen ook voor de totale schade door fraude in het betalingsverkeer in het algemeen: waar in 2018 in totaal voor 12,6 miljoen euro werd gefraudeerd, is het totaalbedrag in 2019 opgelopen tot 24,1 miljoen euro. Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken laten de ontwikkeling van diverse vormen van fraude in de periode 2013-2019 zien in onderstaande grafiek

Online fraude tussen 2013 en 2019

Phishing

De schade als gevolg van gestolen of verloren bankpassen is in een jaar tijd bijna verdubbeld. In 2018 ging het om 3,32 miljoen euro, vorig jaar liep dit bedrag op tot 6.61 miljoen euro. Deze vorm van fraude begint doorgaans met een valse e-mail of een sms waarin wordt aangekondigd dat er iets met je rekening moet gebeuren.

De ontvanger wordt doorgaans naar een valse website gelokt en wordt vervolgens verleid om de pincode in te voeren en om de bankpas op te sturen naar 'het hoofdkantoor' van de bank. Nog afgezien van het feit dat een echte bank dit natuurlijk nooit zal vragen, biedt Google Maps in alle gevallen uitkomst: niet zelden is het zogenaamde adres waar de bank gevestigd zit één of andere troosteloze flat.

Ook spelen fraudeurs graag in op de actualiteit, zoals nu met het coronavirus. De eerste berichten over het aanvragen van een 'antibacteriële bankpas' verschenen vlak nadat de huidige coronamaatregelen door de regering werden aangekondigd. Omdat phishing steeds professioneler en overtuigender wordt, is het voor consumenten dan ook van groot belang om dergelijke mails tijdig te herkennen.

Uiteraard is dit voor de meeste volgers van Opgelicht?! gesneden koek. Wil je graag een waarschuwing ontvangen als er gevaarlijke, overtuigende valse e-mails rondgaan? Download dan de Opgelicht?!-app, abonneer je op de onderwerpen die voor jou relevant zijn en je bent altijd als eerste op de hoogte. Meer informatie en links naar de App Store en Google Play vind je via onderstaande button.

Download de Opgelicht?!-app

Gestolen creditcardgegevens

Voor creditkaarten is het online misbruik van gestolen kaartgegevens van oudsher de grootste schadepost. In 2019 bedroeg de totale schade 2,08 miljoen euro, en dat is vijf procent meer dan het jaar ervoor. Deze schadepost zal in 2021 naar verwachting sterk afnemen als gevolg van de verplichte invoering van dubbele beveiliging bij online creditkaartbetalingen in 2020. Deze maatregel wordt overal in de EU van kracht.

Preventie door banken

Banken investeren voortdurend in strengere bewaking van online transacties en innovaties voor veilig betalen aan de kassa. Zo worden veilige apps voor smartphones met vingerafdruk of gezichtsherkenning in de strijd geworpen om fraude bij online bankieren en betalen terug te dringen.

Elektronisch betalen aan de kassa wordt veiliger dankzij contactloos betalen met bankpas, smartphone of slimme wearables. Contactloos betalen biedt veel minder gelegenheid aan criminelen om stiekem de pincode af te kijken. Bovendien kunnen pashouders makkelijker voorkomen dat fraudeurs hun bankpas ongemerkt verwisselen, omdat ze de pas bij contactloos betalen nooit uit handen hoeven te geven.

Bron: Betaalvereniging Nederland / Nederlandse Vereniging van Banken