Een hotel boeken? Een restaurantje zoeken? Of gewoon stofzuigerrecensies opzoeken? De NOS dook de wereld in van online reviews en sterrenscores. En ontdekte dat het wel erg makkelijk is om nepreviews op de kop te tikken.

Hoe kwamen ze hierachter? Door zelf een nepbedrijf op te zetten. Ze deden zich voor als eigenaren van een restaurant tegenover een bedrijf dat reviews verkocht. Hoe meer geld er werd neergelegd, hoe meer reviews je krijgt. De reviews verschenen op Google en Facebook.

Hoeveel Nederlandse reviews nep zijn, is niet met zekerheid te zeggen. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat het tussen de tien en dertig procent ligt.

Mag je een nepreview plaatsen?

Nee. Reviews mogen niet misleidend zijn. En hoewel de ACM nooit een boete heeft uitgeschreven voor het kopen of verkopen van neprecensies

In een reactie liet lieten Facebook en Google het volgende weten: 'Het opsporen en verwijderen van nepreviews is nooit perfect en we weten dat er nog veel te doen is’, aldus een woordvoerder van Facebook. Een woordvoerder van Google zei het volgende: 'We zijn in een constante strijd verwikkeld met spammers die nep-recensies achterlaten en allerlei trucs gebruiken om onze systemen te misleiden en misbruiken. Ze zijn al meer dan tien jaar een doorn in het oog van het internet. We investeren veel in gebruikers die hun lokale kennis willen delen met Maps en zorgen ervoor dat ze problemen kunnen melden. Verder hebben we teams die fraudeurs en spammers opsporen. Ze worden daarbij geholpen door slimme computers. Aangezien spammers hun werkwijze steeds aanpassen, doen wij dat ook.'Ga jij iets

Gerelateerd