De Tandzorg Groep, met acht tandartspraktijken in Noord- en Zuid-Holland, is beboet voor 400.000 euro wegens gesjoemel met facturen. Het is de hoogste boete ooit in de mondzorg, maakte de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bekend.

De tandartsengroep liet een deel van zijn patiënten te veel betalen voor onder meer kronen, bruggen, kunstgebitten en implantaten. Zij betaalden te veel voor hun behandeling, omdat de Tandzorg Groep kortingen op ingekochte materialen niet aan ze doorrekende. Dat is in strijd met de regels. 'Wij vinden het zeer ernstig dat patiënten op deze manier benadeeld werden', aldus de NZa.

Geen winst op materialen en technieken

Als tandartsen materialen en technieken inkopen dan moeten ze de nettokosten hiervan één-op-één doorberekenen aan de patiënt. Ze mogen hierop dus geen winst maken.

Schijnconstructie met leverancier

Tot 2014 ging dit bij de Tandzorg Groep goed. Maar in het jaar daarop tot halverwege 2016 stak de groep deze korting in eigen zak via een ongeoorloofde huurconstructie. De leverancier, een tandtechnisch laboratorium, betaalde via deze schijnconstructie aan de tandarts voor een niet bestaande ruimte. Via deze omweg kwam de korting niet op het factuur te staan en ging het geld naar de tandarts.

Onderzoek naar fraude bij tandartsen

De NZa doet al een aantal jaren onderzoek naar fraude bij tandartsen. Volgens de zorgautoriteit brengen de meeste tandartsen in Nederland hun materiaal- en techniekkosten 'keurig' in rekening. Maar sommige tandartsen laten hun patiënten te veel betalen. 'We zien in andere gevallen dat ook gebruik wordt gemaakt van zowel nationale als internationale constructies met bijvoorbeeld 'papieren' tussen-BV’s of inkoopcombinaties. Op deze manier steken deze tandartsen (bulk)kortingen/bonussen in eigen zak of verhogen zij kunstmatig de prijs zonder dat daar reële kosten tegenover staan'. Bij de Tandzorg Groep was donderdag niemand bereikbaar voor commentaar.

'Patiënten moeten geld terugkrijgen'

De Patiëntenfederatie Nederland vindt dat benadeelde patiënten hun geld terug moeten krijgen. 'Als je bij een van deze praktijken bent behandeld zou ik mijn factuur nog maar eens goed bestuderen. De tandarts moet dan maar aantonen dat er niet te veel is betaald', zegt een woordvoerder.

Bron: ANP

Gerelateerd