Facebook moet maatregelen treffen om nepadvertenties tegen te gaan waarin John de Mol bitcoinproducten lijkt aan te prijzen. Dat is de uitkomst van een kort geding dat de mediaondernemer had aangespannen.

De rechter oordeelt dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties verwijdert waarin De Mol voorkomt. Gebeurt dat niet, dan volgt een dwangsom van 10.000 euro per dag, met een maximum van 1,1 miljoen euro.

De Talpa-oprichter stapte naar de rechter omdat hij een einde wilde maken aan valse advertenties op Facebook met zijn naam en foto. Hij is niet de enige gedupeerde. In een verklaring hebben onder anderen Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato zich achter hem geschaard.

'Facebook kan wel maatregelen nemen'

Volgens de rechter kan Facebook best maatregelen nemen, ook al is een algemeen filter technisch niet mogelijk of lastig te realiseren: 'Dat advertenties soms na enig aandringen alsnog verwijderd worden, laat zien dat het kennelijk technisch wel mogelijk is om actiever op te treden [...] Dat dit mankracht en geld kost, is geen reden het niet te doen. Daarvoor is de verantwoordelijkheid van Facebook voor haar eigen advertentieplatform te groot en hebben de valse advertenties te veel impact.'

De advocaten van Facebook zeiden eerder dat alles wordt gedaan om nepadvertenties tegen te gaan en dat er de afgelopen tijd ook geen nieuwe, zogenoemde 'scam ads' meer zijn verschenen met de mediaondernemer. Juist dat laatste toont volgens de rechter aan dat er kennelijk technisch mogelijkheden zijn om actiever op te treden tegen dit soort adverteerders. De rechter ging ook niet mee in de argumenten dat Facebook een 'neutraal doorgeefluik' is.

De Mol is blij met de uitspraak. 'Ik mag hopen dat deze uitspraak voor Facebook aanleiding is om zo snel mogelijk maatregelen te nemen, waardoor onschuldige mensen niet meer met de nep-bitcoinadvertenties kunnen worden opgelicht', zegt hij in een reactie. 'Ik hoop bovendien dat niet alleen ik, maar ook alle andere bekende Nederlanders die zijn misbruikt voor deze nepadvertenties profijt gaan hebben van deze uitspraak en de opgedane kennis.'

Facebook gaat de uitspraak bestuderen en sluit een hoger beroep niet uit, aldus een woordvoerder. 'We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze advertenties absoluut niet thuishoren op Facebook en dat we ze verwijderen als we ze vinden. We nemen dit zeer serieus en stellen daarom ook begin december ons meldformulier voor nepadvertenties beschikbaar in Nederland.'

'Techbedrijven kunnen zich niet verschuilen'

De uitspraak heeft mogelijk ingrijpende consequenties voor andere techbedrijven, want het argument dat ze zich afzijdig houden wegens vermeende neutraliteit en slechts als doorgeefluik fungeren, is door de rechter verworpen. 

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm is het daarmee eens: 'Ze beoordelen advertenties voordat ze geplaatst worden, daarmee kun je al niet volhouden dat je neutraal bent, je bent dus wel aansprakelijk, je kunt je niet verschuilen.'

PSV en Investous

Eerder besteedde Opgelicht?! aandacht aan de bitcoin-advertenties in een uitzending: voormalig PSV-sponsor Investous bleek een grote vinger in de pap te hebben en wist slachtoffers door misleiding grote geldsommen afhandig te maken. Bekijk het fragment via de link hieronder terug.

Gemist: Sponsor PSV zit achter bitcoin-advertenties op Facebook

Investous ging na het verbreken van de sponsorovereenkomst door met de misleidende praktijken, al werd er wel beslag gelegd op de rekening van het bedrijf. Op 19 november besteden we in de uitzending opnieuw aandacht aan deze vorm van misleiding.

Lees:

Bron: ANP / AD.nl