Internetcriminelen zetten malware in om te frauderen. Ze zorgen ervoor dat de computer besmet raakt met een virus en laten u dan afwijkende schermen zien tijdens het internetbankieren. Hiervoor waarschuwt de Rabobank.

Besmet met een virus

De computer raakt besmet met een virus waarna er na het inloggen of op een ander moment een wachtscherm wordt getoond. Een voorbeeld van zo'n afwijkend en dus besmet scherm ziet u hieronder. De crimineel zet op de achtergrond allerlei betaalopdrachten klaar. Met het verzoek om zogenaamd te 'synchroniseren' wordt dan een S-code van uw Random Reader gevraagd. Hiermee kunnen opdrachten ondertekend en verzonden worden.

Wat doet de bank en wat kunt u zelf doen?

Banken werken op het gebied van veiligheid van het betalingsverkeer en de bestrijding van fraude nauw samen. Zo waarschuwen de banken al geruime tijd over virussen. De Rabobank doet er alles aan om bankieren zo veilig mogelijk te maken, maar heeft ook uw hulp nodig. Bekijk wat de Rabobank doet en wat u zelf kunt doen om veilig te bankieren.

Lees meer over veilig bankieren op de website van de Rabobank.

Ziet u iets afwijkends tijdens het internetbankieren bij de Rabobank?

Stop dan direct met internetbankieren en neem direct contact op met de helpdesk Internetnetbankieren 0900-0905 (lokaal tarief). Zij zijn te bereiken op werkdagen van 8.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag en zon- en feestdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.

Bron: www.rabobank.nl

Gerelateerd