De Rabobank waarschuwt rekeninghouders voor oplichters die zich telefonisch voordoen als bankmedewerker. De bank toont klanten zelfs een waarschuwing bij het openen van de app, wat impliceert dat het momenteel op grote schaal plaatsvindt. Deze truc wordt overigens ook uitgevoerd uit naam van andere banken, dus ook als je geen klant bent van de Rabobank, is het wellicht toch geen gek idee om even door te lezen.

De oplichters maken gebruik van een techniek die bekend staat als spoofing. Dat is een techniek die de beller op betrekkelijk eenvoudige wijze in staat stelt om een andere telefonische identiteit aan te nemen, waardoor het op je telefoonscherm lijkt alsof de bank echt degene is die belt.

Opgelicht?! heeft al vaker gewaarschuwd voor spoofing, en ook de Fraudehelpdesk maakte gisteren bekend dat klanten dit jaar al enkele miljoenen euro's zijn verloren door deze vorm van telefonische oplichting. 

Waar bestaat de waarschuwing van de Rabobank precies uit?

De waarschuwing van de Rabobank betreft twee zaken die met elkaar in: nep-telefootjes en valse sms-berichten. 

Het principe van de telefoontjes is onderhand waarschijnlijk wel bekend: de oplichter doet zich voor als medewerker van de Rabobank en komt met een verhaal over verdachte activiteiten die tijdens een controle zijn waargenomen. Om je te helpen, biedt deze 'bankmedewerker' dan ook gelijk zijn hulp aan. De oplichter vraagt het slachtoffer meestal om het geld veilig te stellen door het over te boeken naar een zogenaamde kluisrekening, maar dat zal de echte bank uiteraard nooit doen.

Sms-berichten tijdens telefoongesprek moeten de betrouwbaarheid vergroten

Opvallend is dat de oplichters tijdens het telefoongesprek kennelijk ook sms-berichten versturen om extra betrouwbaar over te komen. Daarover stelt de Rabobank zelf het volgende:

'Tijdens het telefoongesprek kan het zijn dat je een SMS van de oplichter krijgt, waarin staat dat deze nu geholpen wordt door medewerker X van de Rabobank. Dit alles om de geloofwaardigheid te verhogen. De crimineel heeft de contactgegevens van de klant eerder, via bijvoorbeeld een phishingmail, WhatsApp of Marktplaats, verkregen. Geef nóóit je registratie-, inlog- of pincode af en doe telefonisch op verzoek ook geen overboekingen. Vertrouw je het niet? Hang dan op.'

Wil je meer lezen over de waarschuwing van de Rabobank? Kijk dan even op de website van de bank.

Lees meer over telefonische spoofing

Bron: Rabobank