De campagne van Opgelicht?! voor de invoering van naam/nummer-controle is geslaagd. Rabobank voert als eerste bank in Nederland per direct de IBAN-Naam Check in, om fraude en vergissingen bij betaalopdrachten te voorkomen.

Bij de IBAN-Naam Check wordt gecontroleerd of de ingevoerde naam bij het rekeningnummer gelijk is aan de naam die de bank in zijn administratie heeft staan. Is er sprake van een afwijking dan krijgen klanten een melding.

Mobiel- en internetbankieren

De check werkt alleen op Nederlandse rekeningnummers en is bij de bank nu standaard bij mobiel- en internetbankieren. Rabobank is naar eigen zeggen de eerste bank die een dergelijke controle heeft ingevoerd.

Andere banken volgen

Andere banken zullen het voorbeeld van Rabobank volgen. Zo erkent ABN AMRO dat Rabo 'iets moois heeft bedacht', waar hun klanten op termijn ook gebruik van gaan maken. ING verwacht de check over een paar maanden te kunnen invoeren. Ook de Volksbank sluit aan bij het initiatief.

200 fraudemeldingen per maand

Uit onderzoek van de Nederlandse banken blijkt volgens Rabobank dat iedere maand ongeveer 1300 klanten verkeerde overboekingen melden bij hun bank. Driekwart daarvan komt door het gebruik van oude rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek. Bij circa 200 meldingen per maand is sprake van fraude.

Privacy

De reden dat het even geduurd heeft alvorens de bank met een op het oog eenvoudige extra controle is gekomen na de invoering van IBAN, heeft volgens Rabobank onder meer te maken met privacywetgeving. Niet alle informatie mag bij een vergissing zomaar worden doorgegeven aan klanten. Verder wilde Rabobank er zeker van zijn dat de snelheid van het betalingsverkeer door de extra controle niet in het gedrang zou komen.

In de uitzending van 5 september besteedden we aandacht aan dit onderwerp. Bekijk het item hier.

Bron ANP

Gerelateerd