Een e-mail uit naam van Rabobank ontvangen waarin staat dat je een nieuwe betaalpas moet aanvragen? Let op! Het is phishing.

Volgens het bericht zijn er meldingen van klanten binnengekomen over betalingen die zij zelf nooit hebben verricht. Uit onderzoek is zogenaamd gebleken dat dit komt door skimming, waarbij gegevens worden gekopieerd tijdens het pinnen.

Skimapparaat

In de e-mail staat dat je mogelijk hebt betaald op een locatie waar een skimapparaat geplaatst is. Om misbruik te voorkomen dien je een formulier in te vullen. Dit kun je vinden wanneer je op de link in het bericht klikt. Maar doe hier niet aan mee.

Niet van echt te onderscheiden

Wanneer je wél op de link klikt, kom je terecht op een website die niet van echt te onderscheiden is. Pas wanneer je naar de URL (in de adresbalk) kijkt, zie je dat er iets vreemds aan de hand is. Hoewel het logo van de bank er wel in te zien is, wordt de naam niet vermeld. Hieruit kun je concluderen dat het gaat om phishing. Als je je gegevens deelt, zullen ze terecht komen in handen van criminelen.

Verwijder de e-mail

Negeer en verwijder het bericht. Twijfel je tóch aan de echtheid? Neem dan contact op met Rabobank via de klantenservice op haar officiële website.

Gerelateerd