De politie waarschuwt voor bitcoinoplichters die eerdere slachtoffers benaderen die in het verleden door deze variant van fraude zijn benadeeld. Slachtoffers verliezen voor de tweede of zelfs de derde keer duizenden euro's nadat ze onder valse voorwendselen ('U kunt uw geld tóch terugkrijgen!') door vermoedelijk dezelfde oplichters zijn benaderd.

Het gaat met name om ouderen uit de provincie Zeeland, zo meldt de politie, die constateert dat een aantal slachtoffers onlangs voor de tweede of soms zelfs de derde keer geld is kwijtgeraakt. Bitcoinfraude was enkele jaren geleden vrij populair onder oplichters: ouderen werden met aanbiedingen verleid om te investeren in bitcoin of vergelijkbare cryptovaluta, maar achteraf bleek het één grote zwendel en raakten de slachtoffers hun investering kwijt.

Een rechercheur van het cyberteam van de Zeeuwse poltie meldt dat deze slachtoffers momenteel opnieuw door internetoplichters worden benaderd: 'Schijnbaar houden deze daders een goede boekhouding bij'. Daarnaast constateert ook Opgelicht?! dat er de laatste weken weer opvallend veel bitcoinmailtjes rondgaan na een periode van relatieve rust.

Medeleven tonen en de investering terughalen

Volgens de politie geven de oplichters op verschillende manieren invulling aan het bedrog, dat voornamelijk telefonisch plaats lijkt te vinden. Eén methode die vaak door oplichters wordt gebruikt is het tonen van 'medelijden': de beller toont begrip voor de situatie en geeft aan dat de eerder verloren gewaande investering tóch kan worden teruggehaald, maar daar moeten een aantal kunstgrepen voor worden toegepast.

Eén daarvan is uiteraard dat er opnieuw een bedrag van enkele duizenden euro's moet worden betaald, want pas dan kan de procedure om het geld terug te halen in gang worden gezet. Na het betalen van dit bedrag blijkt uiteraard dat er van de eerdere beloftes en toezeggingen niets terechtkomt en dat ook dit geld spoorloos is verdwenen.

Opnieuw investeren voordat verloren gewaande 'winsten' worden vrijgegeven

Een alternatief is dat het slachtoffer wordt voorgespiegeld dat er met de verloren gewaande investeringen toch mooie winsten zijn behaald. Een mooie meevaller, want algemeen werd aangenomen dat dit geld spoorloos verdwenen was. Maar voordat dit geld kan worden vrijgegeven, moet er opnieuw worden 'geïnvesteerd'. Het vervolg laat zich natuurlijk eenvoudig voorspellen. 

Oplichters maken zich in deze variant overigens ook schuldig aan helpdeskfraude, zo meldt de politie. Het slachtoffer krijgt het aanbod om te helpen bij het laten uitbetalen van dit geld, maar dan moet er even een programma op de computer van het slachtoffer worden geïnstalleerd.

Het nietsvermoedende slachtoffer geeft de oplichter toestemming om de computer op afstand over te nemen, en door een telefonische babbeltruc wordt de gedupeerde ertoe aangespoord om in te loggen op internetbankieren. De oplichter - die immers de controle over de computer heeft - kan vervolgens grote geldsommen van de rekeningen plunderen.

Spoofing speelt ook hier een rol

Deze oplichters bevinden zich vaak in het buitenland, wat het onderzoek van de politie er niet bepaald makkelijker op maakt. Ook valt op dat de veelbesproken techniek van spoofing door deze oplichters gretig wordt benut. 

Ondanks het feit dat opsporing in de praktijk vaak lastig blijkt, roept de politie slachtoffers op om tóch aangifte te doen. Uit onderzoek van de politie blijkt namelijk dat de daders vaak vanuit het buitenland bellen. Maar dat is nog niet alles: ze maken daarnaast vaak gebruik van zogenaamde gespoofde telefoonnummers. Dat is een trucje waardoor een beller zich betrekkelijk eenvoudig een andere telefonsiche identiteit kan aanmeten. De politie verwoordt het als volgt:

Een bekend voorbeeld van deze bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genaamd, is bijvoorbeeld het bellen met een bestaand nummer van een bank. Na de oplichting wordt het geld naar een rekening in het buitenland overgemaakt. Dus daders en rekeningen lijken zich in het buitenland te bevinden, waardoor het een moeilijk verhaal voor de Nederlandse politie wordt.

 

Banken proberen hun klanten te beschermen

Volgens de politie hebben banken de laatste tijd meerdere dossiers met betrekking tot dergelijke vormen van oplichting in behandeling: 'Zij zoeken intensief contact met deze slachtoffers, waarbij de banken hen proberen te helpen. Deze vaak oudere mensen geloven meestal niet dat ze opgelicht worden en doen er alles aan om hun geld terug te krijgen of toch nog winst te maken door meer te investeren.'

Daarnaast proberen banken hun klanten te beschermen door rekeningen uit voorzorg te blokkeren op het moment dat zij bepaalde onregelmatigheden of malversaties constateren. Dit overigens niet zelden tot woede van de rekeninghouders, die zoals gezegd niet begrijpen waarom de bank deze maatregelen neemt.

Tot slot heeft de politie nog een advies voor slachtoffers: 'Bent u slachtoffer van spoofing? Meld dit altijd bij de politie. Bel ook direct uw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Deel daarnaast uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.'

Meer over spoofing

Bron: Politie.nl