Let goed op als je een e-mail ontvangt van ING met de boodschap dat jouw bankrekening in quarantaine wordt geplaatst. Dit is een phishingmail, die je onder meer aan de taalfout in de onderwerpregel kunt herkennen (word in plaats van wordt).
In een e-mail, zogenaamd van ING, staat dat je rekening (nog) niet is geverifieerd en daarom in quarantaine wordt geplaatst. Laat je hierdoor niet bang maken. Niet ING zit achter deze e-mail, maar oplichters die toegang willen tot jouw bankrekening.
Link stuurt je naar valse site
Als je op de link klikt waarmee je zogenaamd je account kunt bijwerken, kom je terecht op een valse website. Op het eerste gezicht lijkt deze op de officiële website van ING, maar aan de URL kun je zien dat dit niet het geval is. Vul je gegevens hier niet in! Als je dit wel doet, komen deze terecht bij criminelen die vervolgens geld van je rekening weg proberen te sluizen.
E-mailadres afzender
Ook aan het e-mailadres van de afzender (noreply@klant.nl) kun je zien dat het om een valse e-mail gaat. Op de website van ING staat het volgende: 'Check de afzender van het bericht. ING mailt je alleen met emailadressen die eindigen op @ing.nl, @ing.com, @mail.ing.nl, @emailing.ing.nl, @verzekeren.ing.nl, @businessboost.nl, @emailing.businessboost.nl of @ingprivatebanking.nl'. Komt het e-mailadres hier niet mee overeen, kun je ervan uitgaan dat het een valse e-mail betreft.
Advies
Deze e-mail kan direct naar de digitale prullenmand. Twijfel je aan de echtheid van een e-mail die je namens jouw bank ontvangt, neem dan altijd contact op met de klantenservice van de desbetreffende bank. Zoek de contactgegevens op via de officiële website of ga naar jouw lokale kantoor.
Achtergrondinformatie: wat is phishing en wat kan ik ertegen doen?