Heb jij een e-mail ontvangen van Nationale Nederlanden of Robeco, waarin staat dat je accountgegevens niet meer up-to-date zijn? Pas dan op! Dit zijn phishingmails, verstuurd door fraudeurs.

Volgens beide berichten zijn je gegevens in het systeem niet meer up-to-date en is je online omgeving beperkt. Omdat ze zogenaamd het Know-Your-Customer-beleid hanteren, zijn ze verplicht om te beschikken over jouw recente gegevens. Daarom moet jij deze updaten via de link in het bericht.

'E-mailaccount bevestigen'

Als je dit doet, kom je uit op een neppagina van Nationale Nederlanden, waar je in moet loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Eenmaal ingelogd, word je doorgestuurd naar een pagina waar jij je e-mailaccount zou moeten bevestigen. Er staat dat je wordt doorgestuurd naar de website van je e-mailprovider, maar als je goed kijkt zie je dat je op dezelfde pagina blijft. De fraudeurs hebben waarschijnlijk van de meest gebruikte e-mailproviders de inlogpagina's nagemaakt. Door hier in te loggen krijgen de oplichters toegang tot jouw account.

Identiteitsbewijs uploaden

Als laatste stap wordt er gevraagd naar je identiteitsbewijs. Deze moet je uploaden om zogenaamd gebruik te kunnen blijven van jouw account. Je kan kiezen uit een foto van de voor- én achterkant van je rijbewijs, paspoort of identiteitskaart. Doe dit niet! Als je dit doet, kunnen de oplichters jouw identiteit gebruiken om fraude te plegen.

Advies: gelijk weggooien

Als je dit bericht binnenkrijgt, kan je hem het beste gelijk weggooien. Op de officiële website van Nationale Nederlanden staat een aantal kenmerken waar je een phishingmail aan kan herkennen. Twijfel je nog steeds over de echtheid van een bericht? Op dezelfde site staat een e-mailadres waarmee je in contact kunt komen met het bedrijf.

Lees meer over phishing in ons dossier

Gerelateerd