Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Pas op voor valse mails 'Nationale Nederlanden' en 'Robeco'
Alert
clockOval 6
Heb jij een e-mail ontvangen van Nationale Nederlanden of Robeco, waarin staat dat je accountgegevens niet meer up-to-date zijn? Pas dan op! Dit zijn phishingmails, verstuurd door fraudeurs.
Volgens beide berichten zijn je gegevens in het systeem niet meer up-to-date en is je online omgeving beperkt. Omdat ze zogenaamd het Know-Your-Customer-beleid hanteren, zijn ze verplicht om te beschikken over jouw recente gegevens. Daarom moet jij deze updaten via de link in het bericht.
'E-mailaccount bevestigen'
Als je dit doet, kom je uit op een neppagina van Nationale Nederlanden, waar je in moet loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Eenmaal ingelogd, word je doorgestuurd naar een pagina waar jij je e-mailaccount zou moeten bevestigen. Er staat dat je wordt doorgestuurd naar de website van je e-mailprovider, maar als je goed kijkt zie je dat je op dezelfde pagina blijft. De fraudeurs hebben waarschijnlijk van de meest gebruikte e-mailproviders de inlogpagina's nagemaakt. Door hier in te loggen krijgen de oplichters toegang tot jouw account.
Identiteitsbewijs uploaden
Als laatste stap wordt er gevraagd naar je identiteitsbewijs. Deze moet je uploaden om zogenaamd gebruik te kunnen blijven van jouw account. Je kan kiezen uit een foto van de voor- én achterkant van je rijbewijs, paspoort of identiteitskaart. Doe dit niet! Als je dit doet, kunnen de oplichters jouw identiteit gebruiken om fraude te plegen.
Advies: gelijk weggooien
Als je dit bericht binnenkrijgt, kan je hem het beste gelijk weggooien. Op de officiële website van Nationale Nederlanden staat een aantal kenmerken waar je een phishingmail aan kan herkennen. Twijfel je nog steeds over de echtheid van een bericht? Op dezelfde site staat een e-mailadres waarmee je in contact kunt komen met het bedrijf.