Heb je een e-mail gekregen van de 'Rabobank', waarin staat dat je betaalpas niet meer voldoet aan de Algemene Voorwaarden? Pas dan op! Dit is een phishingmail en de oplichters zijn uit op jouw accountgegevens.

Volgens het bericht zijn de 'Algemene Voorwaarden: betaalproducten' gewijzigd en wordt er gewerkt aan een alternatief voor de Rabo Scanner. Om deze reden wordt er een nieuwe bankpas geïntroduceerd, die je kan aanvragen via de link in het bericht. Trap er niet in!

Persoonlijke en financiële gegevens invullen

De link in het bericht brengt je niet naar de website van de Rabobank, maar naar een phishingsite. Je moet hier verschillende persoonlijke en financiële gegevens invullen, zoals je pincode, adres, e-mailadres en rekeningnummer. Deze gegevens komen dus niet terecht bij de Rabobank, maar eindigen in handen van oplichters.

Inloggen op je Rabo Online Bankieren

Vervolgens word je doorgestuurd naar een phishingpagina die sterk lijkt op de inlogpagina van de Rabobank. Hier moet je inloggen met je accountgegevens en zogenaamd een nieuwe bankpas aanvragen.

Waarschijnlijk krijg je een adres te zien waar je je bankpas naartoe moet sturen. Dit lijkt een adres van een kantoorpand van de Rabobank te zijn, maar als je het adres opzoekt op het internet, zie je dat het een woonwijk of woonflat in Nederland is. Hier wordt je bankpas uit de brievenbus gehengeld. Met alle gegevens die je hebt ingevuld op de phishingsite, krijgen de oplichters genoeg gegevens in handen om identiteitsfraude te plegen uit jouw naam of jouw bankrekening leeg te trekken.

'Pas op je pas'

Je bank zal je nooit vragen om je bankpas op te sturen. Doe dit dus ook niet. Krijg je een mail van je bank? Controleer dan de afzender en de url waar je naartoe gestuurd wordt. De afzender heeft in dit geval niets te maken met de Rabobank en de url lijkt van de Rabobank te zijn, maar eindigt op 'xzci.info' en niet op '.nl'. Dat zijn genoeg redenen om deze valse mail gerust weg te gooien.

Phishing: wat moet ik weten?

Gerelateerd