De Fraudehelpdesk waarschuwt voor misleidende e-mails uit naam van Yebbi. De oplichters achter deze mail proberen niet alleen geld te verdienen via een link in het bericht, maar ook met een duur telefoonnummer.
Openstaande rekening
Volgens het bericht heeft de ontvanger nog een rekening openstaan. Hij moet € 22,98 betalen. Dat kan door op een link te klikken. Die leidt naar een transactiebemiddelaar (targetpay.com) waar websites gebruik van kunnen maken om hun bezoekers te laten betalen. De link werkt al niet meer, omdat de fraudeurs een legitieme betalingsinstantie gebruiken voor illegale zaken. Dit soort links hoeven alleen maar gerapporteerd te worden en de geldstroom verdwijnt.
Telefoonnummer
Het genoemde telefoonnummer maakt deze nepmail bijzonder. Een slachtoffer kan ook geld kwijtraken door te bellen naar het dure telefoonnummer.
Advies
Klik nooit op links in e-mails van onbekende afzenders. U kunt misleidende mails aan een aantal zaken herkennen. Ten eerste is er vaak sprake van slecht taalgebruik. Denk aan slechtlopende zinnen en spel- en grammaticafouten. Het ontbreken van een persoonlijke aanhef is een tweede kenmerk. U wordt aangesproken als 'Geachte klant' of 'Beste heer/mevrouw'. Ook een vaag e-mailadres is een indicatie dat het om een nepmail gaat.
Bron: www.fraudehelpdesk.nl
Voorbeelden:
Van: yebbi@web01.makicom.nl [mailto:yebbi@web01.makicom.nl]
Namens Yebbi
Verzonden: vrijdag 11 juli 2014 16:57
Aan:
Onderwerp: SPOED! Openstaande factuur Yebbi
Betreft: Aanmaning
Geachte klant van Yebbi,
Onlangs hebben wij u een overzicht met uw openstaande rekeningen toegestuurd. Helaas hebben wij tot op heden geen betaling
van u mogen ontvangen. Wij verzoeken u daarom het openstaande bedrag binnen 10 dagen aan ons over te maken.
Helaas zijn wij anders genoodzaakt de wettelijke rente en incasso kosten van 15% van het totaal bedrag met een minimum van 40 euro
aan u door te bereken, alsook zullen we uw dosier doorsturen aan Credifin-Nederland B.V. incasso om de vordering verder te
incasseren met alle bijkomende kosten voor u.
U kunt het openstaande bedrag gemakkelijk overmaken via iDeal en onze vele andere betaal methodes.
Boekingstekst Factuurnr. Datum Te betalen Betaald Saldo
Deelname Yebbi 84949 27-06-2014 -22,98 EUR
Ordersaldo -22,98 EUR
Uw saldo: -22,98 EUR
Reeds overgemaakte bedragen en retouren zijn tot en met 27-06-2014 (onze boekdatum) verwerkt. Mocht u de betaling reeds aan ons
hebben overgemaakt, beschouwt u dit schrijven dan als niet verstuurd, bent u het niet eens met de factuur? Belt u ons dan op
onderstaand nummer.
Heeft u nog vragen? U kunt ons telefonisch bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur op
0909-4133500 onder box-nummer: 112747.
Klik hier om uw openstaande saldo online te betalen!
Met vriendelijke groet,
Thomas de Groot
Afdeling finance Yebbi
To:
Subject: Excuus voor de drukte in ons call-centrum
From: info@yebbii.nlinfo@yebbii.nl
Date: Fri, 11 Jul 2014 18:02:45 +0200
Geachte leden van Yebbi,
Wegens onderbezetting in ons call-centrum hebben we een pagina gemaakt waar u direct uw account kunt opzeggen, klik hier om er heen te gaan, dit moet helaas wel tegen een kleine vergoeding, als u het gratis wil kunt u het beste ons bellen, het nummer vindt u hier.
Als u via bovenstaade link uw account direct laat opzeggen dient u wel rekening te houden met een verwerkingstijd van maximaal 4 weken, wilt u uw account direct opzeggen kunt u beter bellen, als u uw account direct laat opzeggen is er ook een risico dat uw aanmelding niet doorkomt door de drukte, dit zou zonde zijn omdat het u dan toch weer 2,50 heeft gekost, daarom adviseren we u ons te bellen, vanavond zullen we met meer mensen in ons call-centrum zijn om uw oproepen te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Tomas Muller
Afdeling ledenbeheer van Yebbi